Τρίτη, 20 Μαΐου 2008

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΡΡΙΦΘΕΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ Τ.Ε.Ε. Β’ ΚΥΚΛΟΥ

Δημοσιεύτηκε στο www.alfavita.gr στις 24/5/2008
ANOIXTH ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς Αξιότιμους κ.κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υφυπουργό Παιδείας, Δ/νση Σπουδών Δ/θμιας Εκπ/σης του ΥΠ.Ε.Π.Θ., Tμήμα Τ.Ε.Ε. ΥΠ.Ε.Π.Θ., Δ/ντές και Προϊσταμένους Διευθύνσεων Β/θμιας Εκπ/σης και Γραφείων Ε.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε., Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. και κάθε ενδιαφερόμενο.
Αξιότιμοι κ.κ., είμαι Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ14.01, Γιατρός και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Π.Ε.ΣΥ.Π. / Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) και διδάσκω στο ΕΠΑ.Λ. - 1ο Τ.Ε.Ε. Άνω Λιοσίων.
Από το φιλόξενο αυτό βήμα επανέρχομαι για μια ακόμη φορά για ένα από τα σημαντικότερα μαθητικά θέματα, που θα έπρεπε κατά τη γνώμη μου να είχαν ήδη διευθετηθεί. Αφορμή ένας διάλογος που είχα με ένα μαθητή του σχολείου μας, του Β’ Κύκλου Τ.Ε.Ε., που απορρίπτεται λόγω απουσιών. Αξιόλογο παιδί, έξυπνο, με ώριμη σκέψη, που μετείχε στα κοινά και ως εκπρόσωπος των μαθητών, όλοι τον εκτιμούμε και τον αγαπάμε, όπως όλους τους μαθητές μας.
-Τι σκέφτεσαι παιδί μου να κάνεις του χρόνου;
- Τι να κάνω κύριε, θα ψάξω για καμιά δουλειά.
- Θα διακόψεις το σχολείο;
- Ε βέβαια, αφού δεν με δέχονται πια, με στέλνουν 2 χρονιές πίσω.
Εδώ και δύο χρόνια εξελίσσεται η νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ όσον αφορά τα ΕΠΑ.Λ. που αναβαθμίζουν τα Τ.Ε.Ε., ΑΛΛΑ που επιδέχεται όμως πολλών βελτιώσεων κατά τη γνώμη μου όσον αφορά τις νεοσύστατες ΕΠΑ.Σ., που δεν παρέχουν την τόσο αναγκαία Γενική Παιδεία στους μαθητές μας και δεν χορηγούν βέβαια απολυτήριο Λυκείου. Αλλά δεν είναι αυτό το αντικείμενο της συζήτησης αυτής. Το θέμα μας είναι οι προοπτικές των μαθητών του Β’ Κύκλου Τ.Ε.Ε. που φέτος θα απορριφθούν για οποιονδήποτε λόγο και η υπάρχουσα νομοθεσία (όπως επιβεβαίωσα και με ερώτησή μου στο ΥΠ.Ε.Π.Θ.) δεν επιτρέπει την επανάληψη της τάξης στην οποία φοιτούσαν, ώστε να πάρουν το απολυτήριο την επόμενη χρονιά, αφού αυτή είναι η τελευταία χρονιά λειτουργίας των Τ.Ε.Ε. Τα παιδιά αυτά θα πρέπει να εγγραφούν στη Β’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. και θα χρειασθούν ΔΥΟ ακόμη χρόνια για να πάρουν το απολυτήριο Λυκείου.
Μετά από συζήτηση με το μαθητή μας, ελπίζω ότι πείστηκε να αφιερώσει και τις δύο επόμενες χρονιές για να τελειώσει το Λύκειο (εσπερινό μάλλον, αφού θα δουλεύει), αν δεν γίνει καμιά ρύθμιση, γιατί αλλιώς θα βρεθεί αργότερα στη ζωή του μπροστά από περισσότερες απορρίψεις από τους εργοδότες στο σκληρό και απαιτητικό κόσμο της εργασίας. Κατάλαβα όμως ότι πολλοί άλλοι μαθητές που βρίσκονται σε παρόμοια θέση θα διακόψουν το σχολείο και σκεφτείτε και μόνο 1-2 μαθητές από κάθε Τ.Ε.Ε. να απορριφθούν, σίγουρα σε πανελλαδικό επίπεδο η μαθητική διαρροή θα είναι αρκετά αυξημένη. Και ας λάβουμε υπόψη τη θέση του κ. Δ. Βλάχου, Προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Καθηγητή του Α.Π.Θ. που στον πρόλογο της έκδοσης ΥΠ.Ε.Π.Θ. – Π.Ι. 2006, «Η ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΡΟΗ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» αναφέρει: «οι αρνητικές επιπτώσεις της εγκατάλειψης του σχολείου είναι πιο σοβαρές σε χώρες όπως η Ελλάδα, που αντιμετωπίζει υψηλή υπογεννητικότητα, με συνέπεια η περιθωριοποίηση και ο κοινωνικός αποκλεισμός νέων ανθρώπων να δημιουργούν μεγαλύτερα προβλήματα στην αναπτυξιακή της πορεία.»
Είναι προφανές ότι όταν αλλάζει ένας νόμος, θα πρέπει να προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις ώστε να μη βλάπτονται όσοι βρίσκονται πάνω στη φάση της αλλαγής αυτής, πόσο μάλλον όταν ο νόμος αφορά την εκπαίδευση και επιδρά άμεσα σε νέα παιδιά, σε εφήβους. Η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό προς όλους τους μαθητές και δεν αρμόζει σε μια σύγχρονη προοδευτική κοινωνία να τη στερεί από κανένα. Το σχολείο είναι κοινωνικός θεσμός που πρέπει να προσελκύει τους μαθητές και όχι έμμεσα να τους θέτει εκτός, όταν αυτοί έχουν την ατυχία να απορριφθούν σε μια σχολική χρονιά. Και βέβαια γνωρίζουμε όλοι ότι ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΝΤΑΙ ΣΤΑ Τ.Ε.Ε. δεν είναι συνήθως παιδιά ευκατάστατων οικογενειών, είναι παιδιά που έχουν βιώσει οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα, είναι παιδιά που αναγκάζονται να δουλέψουν από μικρή ηλικία για να βοηθήσουν την οικογένειά τους, είναι παιδιά που ζουν σε σπίτια κατεστραμμένα από σεισμούς ή σε λυόμενα ή σε containers, παιδιά που μπορεί να έχουν προβλήματα υγείας τα ίδια ή μέλη της οικογένειάς τους, παιδιά που αναγκάστηκαν να μεγαλώσουν γρηγορότερα από άλλα παιδιά χωρίς να χαρούν την ξενοιασιά και το παιχνίδι που εδικαιούντο, που δεν στηρίχτηκαν όσο έπρεπε από την τοπική κοινωνία όπου μεγάλωσαν, είναι τα παιδιά που αγαπάμε και αξίζουν το σεβασμό, την αγάπη και την υποστήριξή μας. Η έλλειψη μέριμνας για την τύχη αυτών των παιδιών είναι μια μη επιτρεπτή στις μέρες μας κοινωνική διάκριση. Και στην κοινωνία της παγκοσμιοποίησης, με τους νόμους της ελεύθερης αγοράς και των ανταγωνιστικών εργασιακών σχέσεων, η στέρηση από τα παιδιά αυτά της δυνατότητας να ολοκληρώσουν το σχολείο με τη διαδικασία που ισχύει για όλους τους μαθητές των Γενικών Λυκείων, δηλαδή την επανάληψη μιας τάξης, είναι αντίθετη με την αρχή της ίσης αντιμετώπισης, βάζει σοβαρά εμπόδια στην επαγγελματική τους εξέλιξη και τα αποδυναμώνει μπροστά στις δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες της αγοράς εργασίας.
Δεν θα μακρηγορήσω άλλο, δεν χρειάζεται, θα κάνω μια πρόταση, εύκολη στην εφαρμογή και χωρίς κόστος. Να φοιτήσουν οι απορριπτόμενοι μαθητές του Β’ Κύκλου Τ.Ε.Ε. κατά την επανάληψη της τάξης στην Γ’ ΕΠΑ.Λ. κατευθείαν. Δεν υπάρχουν δραματικές αλλαγές στο περιεχόμενο σπουδών, οι περισσότερες διαφοροποιήσεις αφορούν τον αριθμό διδακτικών ωρών κατά μάθημα. Οι μαθητές π.χ. της ειδικότητας Βοηθών Νοσηλευτών της Γ’ ΕΠΑ.Λ. διδάσκονται Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσική, Νοσηλευτική, Χειρουργική – Τεχνική Χειρουργείου, Στοιχεία Παθολογίας, Γυναικολογία – Μαιευτική, Παιδιατρική, Νευρολογία κ.ά. δηλαδή κατά 80% τουλάχιστον παρόμοια ύλη με την αντίστοιχη ειδικότητα των Τ.Ε.Ε., αφού τα ΙΔΙΑ ΒΙΒΛΙΑ των Τ.Ε.Ε. διδάσκονται προς το παρόν και στα ΕΠΑ.Λ.. Με την αρωγή των εκπαιδευτικών, να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξει μαθησιακό έλλειμμα, εξάλλου οι μαθητές αυτοί δεν θα δώσουν εξετάσεις εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. μαζί με τα παιδιά των ΕΠΑ.Λ., αλλά αν επιθυμούν θα εξετασθούν με το ειδικό ποσοστό στα Τ.Ε.Ι. με το σύστημα των 3 μαθημάτων, που θα διδαχθούν έτσι και αλλιώς. Και τα μαθήματα της Β’ ΕΠΑ.Λ., τα έχουν ήδη διδαχθεί από ΤΑ ΙΔΙΑ ΒΙΒΛΙΑ που διδάξαμε εφέτος (Φαρμακολογία, Πρώτες Βοήθειες, Νοσηλευτική κ.λπ.). Γνωρίζω βέβαια καλύτερα τον τομέα Υγείας Πρόνοιας και μιλώντας με επιφύλαξη ελπίζω ότι το ίδιο συμβαίνει και για άλλους Τομείς, υπάρχουν πιο ειδικοί από μένα να το κρίνουν.
Άλλες λύσεις ίσως υπάρχουν και ευπρόσδεκτη είναι η κατάθεση άλλων προτάσεων από φορείς ή εκπαιδευτικούς. Να τονίσω ότι ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΝΑ ΔΟΘΟΥΝ ΤΩΡΑ, ώστε από Σεπτέμβριο οι μαθητές που επιθυμούν να ολοκληρώσουν το 12χρονο σχολείο να φοιτήσουν κανονικά. Στην προσπάθειά μου να βοηθήσω στη λύση του προβλήματος, αν και δεν είμαι νομικός, θα διατυπώσω μια σκέψη που μου φαίνεται λογική: η φοίτηση των απορριφθέντων στην Γ’ ΕΠΑ.Λ. είναι απολύτως νόμιμη, ακόμη και αν δεν το προβλέπει η μεταρρύθμιση σε μεταβατικές διατάξεις, άρα δεν χρειάζεται ίσως χρονοβόρα νομοθετική επεξεργασία. Στη νομοθεσία για την αξιολόγηση των μαθητών των Τ.Ε.Ε. αναφέρεται ότι σε περιπτώσεις ελλιπούς φοίτησης ή ανεπαρκούς επίδοσης ο μαθητής επαναλαμβάνει την τάξη. Ο νόμος ισχύει ακόμη, εφόσον υφίστανται τα Τ.Ε.Ε.. Αντίθετα, ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΟΜΟΣ ότι ο μαθητής επαναλαμβάνει ΔΥΟ τάξεις, άρα η επανάληψη ΜΙΑΣ μόνο τάξης αντίστοιχου εκπαιδευτικού αντικειμένου είναι στα πλαίσια των ισχυουσών διατάξεων. Αρκεί λοιπόν απλώς να εκδοθεί μια διευκρινιστική εγκύκλιος τώρα, ΠΡΙΝ τις εγγραφές στην Γ’ ΕΠΑ.Λ., για να λυθεί το πρόβλημα. Είμαι βέβαιος ότι τα περισσότερα παιδιά θα το δεχτούν με ανακούφιση, θα θεωρήσουν ότι το σχολείο τα αγκαλιάζει και πάλι και θα έλθουν να φοιτήσουν στη Γ’ ΕΠΑ.Λ., στην ειδικότητά τους. ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΟΝΟ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΟ.
Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία και για την υπομονή σας, καλή επιτυχία στους μαθητές μας στη δύσκολη περίοδο των εξετάσεων. Γιώργος Στάμος.