Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2008

Πάμε κατ' ευθείαν στα δύσκολα !!

Αγαπητοί συνάδελφοι, η στάση μας μέσα στο σχολείο υπαγορεύεται από ορισμένους κανόνες που επιβάλλονται από τη νομοθεσία, αλλά καθορίζεται κυρίως από την προσωπική μας ερμηνεία των κανόνων αυτών. Και η προσωπική αυτή ερμηνεία εξαρτάται από την δική μας εσωτερική λογική και αυτόνομη ηθική που έχουμε αποκτήσει στη διάρκεια της ζωής μας, με επιδράσεις γενετικές αλλά κυρίως περιβαλλοντικές (οικογένεια, κοινωνία, εκπαίδευση κ.ά.). Καλούμαστε να βοηθήσουμε τους μαθητές μας στον αγώνα τους για κοινωνικοποίηση, πνευματική και ηθική ολοκλήρωση με τη δική μας στάση μέσα στο σχολείο και με την αγάπη και τη βοήθεια που τους παρέχουμε ώστε να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους και να αυτοβελτιωθούν. Η δική μας ικανότητα να επιλύουμε προβλήματα δοκιμάζεται καθημερινά και βελτιώνεται με τη συνεχή παιδαγωγική μας επιμόρφωση και με το διάλογο μεταξύ μας επί των προβληματικών καταστάσεων που προκύπτουν ή ενδέχεται να προκύψουν ανά πάσα στιγμή στο σχολείο μας ή και έξω απ' αυτό σχετικά με τους μαθητές μας. Ο Διευθυντής του Σχολείου είναι συχνά αυτός που καλείται να επιλύσει τα δυσκολότερα προβλήματα, αλλά όλοι μας θα πρέπει να έχουμε την ικανότητα και υπευθυνότητα να ενεργήσουμε αποτελεσματικά σε όλες τις καταστάσεις.
Αφορμή για τις παραπάνω σκέψεις μου έδωσε το μήνυμα του αιρετού Παν. Δαμπόλια σχετικά με την επιλογή διευθυντών. Προς τιμή του, δημοσιοποίησε στο http://www.alfavita.gr/ τις ερωτήσεις που έθετε κατά τις κρίσεις στους υποψηφίους, δίνοντας μια ευκαιρία σε όλους τους εκπαιδευτικούς να προβληματισθούν σε πολλά σημαντικά προβλήματα που συμβαίνουν καθημερινά και για τα οποία καλούμαστε να δώσουμε λύσεις. Παραθέτω την ανακοίνωσή του και τις ερωτήσεις του για να σχολιάσουμε (ο καθένας όποιες από αυτές θέλει, ας αναφέρει απλώς τον αριθμό της ερώτησης και το σχόλιό του) και να ανοίξουμε ένα γόνιμο διάλογο. Εύχομαι και ο ίδιος ο κ. Δαμπόλιας να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις μεταδίδοντάς μας τη γνώση και εμπειρία του. Σε άλλες "αναρτήσεις" θα θέσουμε και πολλά άλλα προβλήματα για συζήτηση και θα προσπαθώ να απαντάω και εγώ σαν απλός σχολιαστής - επισκέπτης του blog. Μπορείτε να σχολιάζετε φυσικά και ανώνυμα αν θέλετε.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι, για λόγους διαφάνειας δημοσιοποιώ παρακάτω τις ερωτήσεις που έθεσα κατά τη διαδικασία των συνεντεύξεων στους υποψήφιους διευθυντές.
1. Η ΟΛΜΕ κηρύσσει απεργία. Έχει ο διευθυντής δικαίωμα να απεργεί; Σε ποιες ενέργειες πρέπει να προβαίνει;
2. Συνάδελφοι διευθυντές σχολείων ζητούν από τους καθηγητές τους να δηλώσουν την παραμονή απεργίας αν θα απεργήσουν την επομένη. Πως κρίνετε την ενέργεια αυτή;
3. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ επισκέπτεται απροειδοποίητα το σχολείο σας. Έχει δικαίωμα να επικοινωνήσει με τους συναδέλφους;
4. Διαπιστώνετε ότι στο σχολείο όπου υπηρετείτε ως διευθυντής ο μαθητής που πρόκειται να γίνει σημαιοφόρος είναι Χριστιανός μάρτυρας του Ιεχωβά και ενδέχεται να αποποιηθεί τη διάκριση. Ποιες οι ενέργειές σας;
5. Στο σχολείο σας υπάρχει μία μαθήτρια η οποία επιμένει να παρελάσει την 25η Μαρτίου φέροντας τη Μουσουλμανική μαντήλα. Ποια η στάση σας ως διευθυντή/τριας του σχολείου;
6. Έχουν οι καθηγητές ή οι μαθητές το δικαίωμα να μην συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή;
7. Σε κάποιο σχολείο ο καθηγητής των θρησκευτικών δεν επαρκεί για να καλύψει όλες τις ώρες. Ποια ειδικότητα έχει τα θρησκευτικά ως δεύτερη ανάθεση;
8. Κατά την συνεδρίαση του συλλόγου για πειθαρχικό θέμα υπάρχουν τρεις προτάσεις. Πείτε μας πως θα διεξαχθεί η ψηφοφορία.
9. Να αναφέρετε δυο από τις αποκλειστικές αρμοδιότητες του συλλόγου των καθηγητών.
10. Ο σύλλογος των καθηγητών αποφάσισε την πραγματοποίηση εκπαιδευτικής εκδρομής. Ποιες οι υποχρεώσεις του διευθυντή κατά την ημέρα της αναχώρησης;
11. Οι μαθητές κατά την πρωινή συγκέντρωση δεν μπαίνουν στις τάξεις απαιτώντας να πάνε εκδρομή. Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζετε το πρόβλημα;
12. Ο σύλλογος των καθηγητών του σχολείου όπου είστε διευθυντής χαρακτηρίζει την φοίτηση μαθητή ως ελλιπή. Μια ημέρα μετά την έναρξη των εξετάσεων ο κηδεμόνας του μαθητή σας αποδεικνύει ότι τα δικαιολογητικά που είχε νομίμως προσκομίσει δεν ελήφθησαν υπόψη εκ παραδρομής. Ποιες οι ενέργειές σας.
13. Ποιος ο υπεύθυνος για την κατανομή μαθημάτων;
14. Να αναφέρετε δυο από τις αποκλειστικές αρμοδιότητες του διευθυντή του σχολείου.
15. Πιέζεστε από τη διοικητική ιεραρχία να παρανομήσετε. Π.χ. να εφαρμόσετε εκ των προτέρων έναν εκδοθησόμενο νόμο. Τι πράττετε;
16. Ως γνωστόν οι εσωτερικές αποσπάσεις και διαθέσεις εκπαιδευτικών για συμπλήρωση ωραρίου γίνονται μέσω του ΠΥΣΔΕ. Υποθέστε ότι δέχεστε προφορική εντολή από τον προϊστάμενο του γραφείου να χρησιμοποιήσετε συνάδελφο από άλλο σχολείο μέχρι να τακτοποιηθεί το θέμα από το ΠΥΣΔΕ. Τι πράττετε;
17. Διαπιστώνετε μετά από καταγγελία μαθητών ότι σε φροντιστήριο της περιοχής σας διδάχθηκαν την προηγουμένη ημέρα τα θέματα που τέθηκαν σήμερα στο σχολείο σας κατά τις προαγωγικές εξετάσεις. Σε ποιες ενέργειες οφείλετε να προβείτε ως διευθυντής;
18. Ένας συνάδελφος αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διδακτικά του καθήκοντα. Σε ποιες ενέργειες προβαίνετε ως διευθυντής του σχολείου;
19. Συνάδελφος αντιμετωπίζει μια σειρά από προσωπικά προβλήματα (υγείας- οικογενειακά κ.τ.λ.) με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνεται επαρκώς στα διδακτικά του καθήκοντα. Πως τον στηρίζετε;
20. Με ποιους τρόπους μπορεί ο διευθυντής του σχολείου να βελτιώσει την επισκεψιμότητα της σχολικής βιβλιοθήκης;
21. Υποδείξτε τρόπους με τους οποίους ενθαρρύνονται οι νέοι συνάδελφοι στη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή.
22. Στην σχολική εφημερίδα δημοσιεύεται άρθρο ενάντια στην κυβερνητική πολιτική (π.χ. ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος). Ποια η στάση σας ως διευθυντής;
23. Οι γονείς μαθήτριας σας επισκέπτονται και σας γνωστοποιούν ότι η κόρη τους έπεσε θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης από καθηγητή του σχολείου κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου. Ποιες οι κατά νόμον ενέργειές σας.
24. Διαπιστώνετε ότι ο καθηγητής που είναι επιφορτισμένος με την τήρηση του πρακτικού χρησιμοποίησε BLANKO για τη διόρθωση σφαλμάτων. Ποιες οι ενέργειές σας ως διευθυντής;
25. Ένας συνάδελφος, με καλή πρόθεση, απασχολεί τους μαθητές εκτός ωρών διδασκαλίας για εκπαιδευτικό πρόγραμμα εν αγνοία του διευθυντή του. Ποια η στάση σας ως διευθυντής;
26. Ένας μαθητής σας έχει γίνει δεκτός από άλλο σχολείο ενώ ανήκει χωροταξικά στο δικό σας. Ποιες οι ενέργειές σας ως διευθυντής;


Ευχαριστώ πολύ περιμένω τα σχόλιά σας και τις παρατηρήσεις σας καθώς και ιδέες για επόμενα "προβλήματα προς επίλυση".

Δεν υπάρχουν σχόλια: