Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2008

Τετάρτη, 9 Ιανουαρίου 2008

ΕΠΑ.Λ. - ΕΠΑ.Σ. Προβληματισμοί.

Παρακαλώ σχολιάστε τις 6 προτάσεις που αναπτύσσονται παρακάτω για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Καμία δεν υλοποιήθηκε, και βέβαια καμία επίσημη απάντηση δεν έχει δοθεί με επιχειρηματολογία κατά των προτάσεων αυτών. Απλή αδιαφορία των υπευθύνων για τις ανοικτά εκφραζόμενες προτάσεις ενός (οποιουδήποτε) εκπαιδευτικού ή αιτιολογημένη απόρριψη των προτάσεων αυτών αλλά χωρίς δημοσιοποίηση (γιατί άραγε;) του σκεπτικού της απόρριψης; Ευχαριστώ πολύ.
©1998-2007, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
Δημοσιεύθηκε την: 06.04.2007 16:55:01
Απόψεις και Προτάσεις για ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ. Αθήνα, 25-3-2007
---------------------------------------------------------------------------------
Προς Αξιότιμους κ.κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υφυπουργό Παιδείας, Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Ειδικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Δ/νση Σπουδών Δ/θμιας Εκπ/σης του ΥΠ.Ε.Π.Θ., Πρόεδρο και ειδικούς επιστήμονες του Π.Ι., Σχολικούς Συμβούλους και κάθε υπεύθυνο ή απλώς ενδιαφερόμενο για τα θέματα Παιδείας των παιδιών μας.

Είμαι Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ14.01, Γιατρός, Μικροβιολόγος, και διδάσκω στο 1ο ΤΕΕ Μεγάρων. Έχω την τιμή να σας υποβάλλω κάποιους προβληματισμούς μου και προτάσεις για τη λειτουργία της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ειδικότερα στον Τομέα Υγείας - Πρόνοιας, μετά ένα σχεδόν χρόνο λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ. και μετά τη δημοσίευση του τελικού προγράμματος σπουδών όλων των τάξεων των ΕΠΑ.Λ. και κυρίως ΕΝΟΨΕΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΑ.Σ. Απευθύνω ανοιχτή επιστολή γιατί περιέχει ποικίλα θέματα και απευθύνεται προς πολλούς διαφορετικούς αποδέκτες. Eίναι επίσης άμεση παρώθηση για διάλογο από όλους τους ενδιαφερόμενους, που ελπίζω να ληφθεί υπόψη από τους αρμόδιους φορείς.

ΘΕΜΑ: ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ. Συγχαρητήρια καταρχάς για την απόφασή σας να ενταχθεί η ειδικότητα βοηθών Νοσηλευτών στο ΕΠΑ.Λ. Τα ΕΠΑ.Λ. ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΟΥΝ σαφώς τα σημερινά Τ.Ε.Ε. δίνοντας δυνατότητες εξέλιξης και προόδου των μαθητών αντίστοιχες με αυτές των Γενικών Λυκείων, που είναι πολύ σημαντικό. Έτσι, οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. θα έχουν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, αφού δεν θα είναι πια «στιγματισμένοι» ως οι πιο αδύναμοι μαθητές και κατ’ επέκταση ανίκανοι να συμμετέχουν ισότιμα σε πανελλαδικές εξετάσεις με τους μαθητές Λυκείων. Η ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ αυτή διάκριση ξεκινούσε από την ευαίσθητη ηλικία των 14-15 χρονών με κριτήριο την μέχρι τότε επίδοσή τους στα μαθήματα. Και, ας μην έχουμε αυταπάτες, στα Τ.Ε.Ε. ΠΡΟΩΘΟΥΝΤΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΧΑΜΗΛΕΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΕΣ και όχι αυτοί που πραγματικά ήθελαν να ακολουθήσουν ένα τεχνικό επάγγελμα που τους αρέσει. Όλοι στο οικογενειακό και ευρύτερο κοινωνικό τους περιβάλλον ήταν πεισμένοι ότι τα παιδιά αυτά «δεν άξιζαν». Και μέσω του καλά τεκμηριωμένου μηχανισμού της ΑΥΤΟ­ΕΚ­ΠΛΗ­ΡΟΥ­ΜΕ­ΝΗΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑΣ, τα παιδιά αυτά, παρά τη δυναμική της ηλικίας τους και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των καθηγητών τους, αφού ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΑΝ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ, δεν κατάφερναν όσο θα μπορούσαν να αυτοβελτιωθούν και να αναπτυχθούν και τελικά έφευγαν από το σχολείο απογοητευμένα, γεμάτα αβεβαιότητα και χωρίς ουσιαστικά εφόδια για το μέλλον τους. Σίγουρα αυτό θα αλλάξει στα ΕΠΑ.Λ. σε συνδυασμό με τα σύγχρονα προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού σε όφελος των μαθητών μας και της κοινωνίας μας.
Αλλά λυπάμαι που κάποιες άλλες ειδικότητες του Τομέα Υγείας Πρόνοιας, εντάσσονται χωρίς καμία επίσημη αιτιολόγηση στις ΕΠΑ.Σ. Οι ΕΠΑ.Σ. θα αφορούν κατά τη γνώμη των εμπνευστών τους, ειδικότητες που δεν απαιτούν θεωρητική υποστήριξη αλλά μόνο πρακτική εξάσκηση και θα «βγάζουν ειδικευμένους τεχνίτες». Αλήθεια η θεωρητική υποστήριξη με γνώσεις π.χ. Ανατομίας και Φυσιολογίας, Φυσικής, Μαθηματικών κλπ. είναι άχρηστες σ’ αυτούς που ασχολούνται με την κατασκευή τεχνητών οδόντων που ενσωματώνονται ανατομικά και λειτουργικά στο ανθρώπινο σώμα για δεκαετίες ή σ’ αυτούς που εφαρμόζουν φυσιοθεραπευτικές τεχνικές σε χρονίως πάσχοντες συνανθρώπους μας, ή που θα χορηγούν ΣΩΣΤΑ δοσολογίες φαρμάκων ή που θα επικεντρώνουν ΣΩΣΤΑ την ακτινολογική δέσμη στους πάσχοντες ιστούς για την ακριβή απεικόνιση της βλάβης (προϋπόθεση σωστής διάγνωσης από το γιατρό), δηλαδή σε όλους αυτούς από τους οποίους απαιτούμε υπεύθυνη ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ εργασία για βελτίωση της υγείας των συνανθρώπων μας, των συγγενών μας, των παιδιών μας; Πρόταση 1η: Όλες οι ειδικότητες του Τομέα Υγείας Πρόνοιας πρέπει να ενταχθούν στα ΕΠΑ.Λ. !!!

Επίσης περισσότερο λυπάμαι για την μη αναιρεθείσα ακόμη θέση ότι ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΙΣ ΕΠΑ.Σ. ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΜΟΝΟ «ΤΕΧΝΙΚΑ» ΜΑΘΗΜΑΤΑ, άρα δεν θα περιλαμβάνουν (ή θα περιλαμβάνουν ελάχιστα σε σχέση με τα ΕΠΑ.Λ.) μαθήματα Γενικής Παιδείας. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την εκρηκτική αύξηση των προβλημάτων πνευματικής και ηθικής φύσης, όπου ο «πολιτισμένος» άνθρωπος οδηγείται παγκόσμια, σε επίπεδο κρατών αλλά και απλών ατόμων, στην υποχρεωτική αποδοχή του νόμου της επικράτησης του ισχυρού (σε οικονομική, στρατιωτική, σωματική δύναμη) αντί του νόμου της στήριξης του αδυνάτου σε όλα τα επίπεδα (σωματική υγεία, διάπλαση, δύναμη και αρτιμέλεια, μόρφωση, φύλο, ηλικία, οικονομική κατάσταση, κοινωνική αποδοχή). Επίσης η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την αδιαφορία για τα ίδια τα παιδιά μας, πώς αλλιώς να εξηγήσω την καταστροφή του περιβάλλοντος με την άπληστη άντληση απ’ αυτό πόρων πλουτισμού και εφήμερης ευμάρειας, εν γνώσει της αντίστοιχης δυστυχίας που προκαλούμε στις επόμενες γενιές;
Είναι βέβαιο ότι η στάση ζωής των ανθρώπων απέναντι στον Άνθρωπο και το Περιβάλλον καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη Γενική Παιδεία που λαμβάνουν στα μαθητικά τους χρόνια, καθώς και από τις παιδαγωγικές μεθόδους με τις οποίες αυτοί μεγαλώνουν. Τα τελευταία χρόνια με την εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης γίνονται παγκοσμίως προσπάθειες οι μαθητές να αναπτύσσονται ολόπλευρα ως προσωπικότητες και να αποκτούν δυνάμεις που να τους επιτρέπουν να εξελίσσουν την κοινωνία όπου θα ζήσουν προς το καλύτερο, με βάση ανθρωπιστικές, ηθικές και πνευματικές αξίες. Το Σχολείο σήμερα έχει κυρίως κοινωνικό και ανθρωπιστικό ρόλο, απευθύνεται στην Ψυχή και το Πνεύμα και αρνείται το ρόλο της απλής, στείρας, μηχανιστικής μετάδοσης γνώσεων που με την αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας θα είναι άχρηστες σε λίγα χρόνια.
Αντίθετα, το σχολείο προ λίγων μόλις δεκαετιών, είχε ακριβώς τον αντίθετο ρόλο από τον σημερινό και επικρατούσαν αντιδημοκρατικές αυταρχικές μέθοδοι με σκοπό κυρίως την αναπαραγωγή αντίστοιχων κοινωνικών δομών, χωρίς κανένα ενδιαφέρον για την πνευματική και ηθική ολοκλήρωση των μαθητών. Είναι προφανές λοιπόν ότι οι ιθύνοντες της παραπάνω αναφερθείσας ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ πνευματικής και ηθικής κατάπτωσης και του προμελετημένου εγκλήματος κατά των ανθρώπων, απόφοιτοι του παλαιού τύπου σχολείου, έχουν ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ και γι' αυτό εξακολουθούν να καταδικάζουν καθημερινά σε θάνατο το Σωκράτη και το Χριστό, θυσιάζοντας ωμά και απροκάλυπτα μαζί τους στο βωμό των οικονομικών συμφερόντων τις επόμενες γενιές ανθρώπων.
Είναι λοιπόν αυτή η εποχή μας η καταλληλότερη για να ΑΦΑΙΡΕΣΟΥΜΕ ή μήπως για να ΠΡΟΣΘΕΣΟΥΜΕ μαθήματα ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ στα νέα παιδιά; Οι έφηβοι, των 16, 17 και 18 χρόνων – άσχετα με την μέχρι τότε επίδοσή τους στα μαθήματα - έχουν τεράστια δυναμική και ΠΡΕΠΕΙ να συνεχίσει η Πολιτεία να επιμένει να προσπαθεί να τους δίνει τα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να σταθούν στην κοινωνία μας ως ηθικά και πνευματικά καλλιεργημένα άτομα και όχι απλώς σαν « μη αναλφάβητοι » απόφοιτοι Λυκείου. Τα εφόδια αυτά δίνονται με την ευθύνη των Εκπαιδευτικών μέσα από το προσωπικό παράδειγμα και την αμφίδρομη δασκαλομαθητική επικοινωνία και από ένα σχολικό κλίμα αγάπης και προστασίας των εφήβων μαθητών, αλλά βέβαια και μέσα από τη διδασκαλία θεωρητικών μαθημάτων Γενικής Παιδείας, όπως Νέα Ελληνικά, Ιστορία, Μαθηματικά, Φυσική, Ανατομία-Φυσιολογία (ΝΑΙ η γνώση του ανθρώπινου σώματος ΕΙΝΑΙ Γενική Παιδεία, θυμηθείτε το «Νους υγιής εν σώματι υγιεί»˙ η πρόληψη των νόσων, η άσκηση, η διατροφή και γενικά η διατήρηση ψυχικής και σωματικής υγείας ΕΙΝΑΙ θέματα Γενικής Παιδείας), Φυσική Αγωγή, Ξένες Γλώσσες κλπ. Αυτά τα μαθήματα – συγχαρητήρια γι’ αυτό- θα διδάσκονται στα ΕΠΑ.Λ. Γιατί όχι και στα παιδιά μας που θα φοιτούν στις ΕΠΑ.Σ.;
Η επιμονή μας στο να προσπαθούν οι μαθητές να κάνουν νοητικούς συσχετισμούς, οι οποίοι ευνοούνται κυρίως μέσα από τη διδασκαλία των παραπάνω θεωρητικών μαθημάτων Γενικής Παιδείας, διευκολύνει την ανάπτυξη της εφηβικής αφαιρετικής κριτικής σκέψης και την αξιοποίηση από τους μαθητές ολόκληρου του πνευματικού τους δυναμικού, με αποτέλεσμα την πληρέστερη ολόπλευρη ανάπτυξή τους, σύμφωνα με τη σύγχρονη Παιδαγωγική Ψυχολογία. Ενώ αν αφεθούν σε μια χαλαρή παροχή πρακτικών γνώσεων, έμμεσα ευνοείται η καθήλωσή τους σε ένα στάδιο πνευματικής ανάπτυξης ανάλογο με το στάδιο συγκεκριμένης σκέψης των μικρότερων παιδιών (Δημοτικού – Α’ Γυμνασίου περίπου), εφόσον λείπουν τα κίνητρα ανάπτυξης πιο πολύπλοκων συλλογισμών που – μην έχετε καμιά αμφιβολία – ΜΠΟΡΟΥΝ να κάνουν, αρκεί να έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό κίνητρο. Και πέραν του θέματος της πνευματικής ανάπτυξης, Ο ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΣ ΤΕΧΝΙΤΗΣ ΑΡΑΓΕ, ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΘΕΙ ΣΤΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ή ακόμη και στην αλλαγή επαγγέλματος όταν χρειασθεί, με τις δικές του δυνάμεις, όταν δεν θα τις έχει ασκήσει, δοκιμάσει, αναπτύξει στο μέγιστο δυνατό, αφού ποτέ δεν θα του έχει δοθεί η ευκαιρία στην πιο κατάλληλη ηλικία, στην εφηβεία;
Οι παραπάνω απόψεις μου ΔΕΝ αποτελούν άρνηση της λειτουργίας των ΕΠΑ.Σ., αλλά στην πραγματικότητα αφορούν το περιεχόμενο σπουδών και θα ευελπιστούσα στην καθιέρωση προγραμμάτων σπουδών των ΕΠΑ.Σ. με αντίστοιχα χαρακτηριστικά των προγραμμάτων σπουδών των ΕΠΑ.Λ. Περιορίσθηκα στην αναφορά στον Κύκλο Υγείας Πρόνοιας λόγω ειδικότητας και πραγματικά δεν βλέπω γιατί και ένας υποψήφιος βοηθός Μηχανολόγου Αυτοκινήτων ή Υδραυλικών, Κομμωτικής κ.α. αξιόλογων ειδικοτήτων δεν θα πρέπει να διδαχθεί παράλληλα με τα τεχνικά μαθήματα και μαθήματα Γενικής Παιδείας. Και αυτός όπως όλοι οι έφηβοι, πρέπει να αποκτήσουν θετική στάση ζωής απέναντι στη λογοτεχνία, στο διάβασμα γενικότερα, στην υγιεινή ζωή, στην αγάπη στον Άνθρωπο και το Περιβάλλον. Επίσης δεν βλέπω γιατί ένας νέος που λατρέυει το Τεχνικό Σχέδιο π.χ. και αγαπάει να ασχολείται με τεχνικές εργασίες να μην πάει σε μια ΕΠΑ.Σ. για να έχει μια εναλλακτική λύση εργασίας στη ζωή του αλλά ταυτόχρονα να δοκιμάσει τις δυνάμεις του να περάσει σε μια σχετική σχολή των Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. Να είστε βέβαιοι ότι θα υπάρχουν πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Δεν επιτρέπεται να ΑΦΑΙΡΟΥΜΕ αλλά μόνο ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΜΕ επιλογές στη ζωή των νέων μας, ακόμη και αν τελικά δεν χρησιμοποιηθούν. Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ και μόνο, σίγουρα θα ανταμείψει ποικιλοτρόπως στο μέλλον τους μαθητές μας, ενώ είναι σίγουρο ότι η ΑΔΡΑΝΕΙΑ και ο ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟΣ δεν θα τους χρησιμεύσει σε τίποτε, ΠΟΤΕ.
Θα ήθελα λοιπόν οι ονομασίες ΕΠΑ.Λ.- ΕΠΑ.Σ., να αφορούν απλώς κάποιους ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥΣ διαχωρισμούς ειδικοτήτων και όχι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥΣ διαχωρισμούς των εφήβων της χώρας μας σε άξιους ή όχι παροχής Γενικής Παιδείας και παραπέρα εξέλιξης. Υπάρχει χρόνος. Δεν έχουμε ακόμη τελικό νομοσχέδιο με πρόγραμμα σπουδών για τις ΕΠΑ.Σ. Πρόταση 2η: Ισότιμη παροχή Γενικής Παιδείας στα παιδιά μας που φοιτούν στις ΕΠΑ.Σ. και να επιτρέπεται να δίνουν ακόμη και στα Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. αν επιθυμούν.

ΘΕΜΑ: ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α’ Τάξης ΕΠΑ.Λ. Είχα τονίσει και στο παρελθόν, ΠΡΙΝ την έναρξη λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ., ότι ΔΕΝ εκπροσωπείται με κάποιο εισαγωγικό μάθημα ο Τομέας Υγείας Πρόνοιας στον Κύκλο Υπηρεσιών στην Α’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. Σαν αποτέλεσμα που διαπίστωσα και με συζητήσεις με μαθητές και συναδέλφους, ελάχιστα παιδιά προσανατολίζονται να ακολουθήσουν τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας σε σχέση με όσα παλαιότερα τον επέλεγαν στα Τ.Ε.Ε. ενώ παρατηρείται αύξηση της επιθυμίας για ειδικότητες όπως η Κομμωτική και άλλες ειδικότητες που τα παιδιά έρχονται σε επαφή στο περιβάλλον που μεγαλώνουν, καθόλα σεβαστές, αρκεί να προκύπτουν από ενσυνείδητη επιλογή και όχι όπως πιστεύω τώρα από άγνοια του αντικειμένου των άλλων επαγγελμάτων Υγείας Πρόνοιας. Πραγματικά τα παιδιά της Α’ Τάξης ΕΠΑ.Λ. δεν έχουν ενημέρωση επαρκή για τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας στην πράξη, αφού δεν έχουν ενεργό συμμετοχή τους σε κάποιο σχετικό εισαγωγικό μάθημα. Πρόταση 3η: Προτείνω στην Α’ ΕΠΑ.Λ. να διδάσκονται η ΑΝΑΤΟΜΙΑ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ, η ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ και οι ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ, τουλάχιστον 1 ώρα το καθένα την εβδομάδα (σύνολο 3 ώρες) ή και η ενοποίησή τους σε ένα ενιαίο διδακτικό αντικείμενο (π.χ. 2ωρο ή 3ωρο μάθημα με τίτλο Ο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ κλπ.). Ας εξηγήσω πάλι το γιατί, ΑΞΙΖΕΙ της προσοχής σας.
Η διερεύνηση της πιθανής ενασχόλησης ειδικά με τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας ως συνειδητής επαγγελματικής επιλογής προϋποθέτει την εξάσκηση του μαθητή από νωρίς στην επιστημονική σκέψη, στη λήψη αποφάσεων, στη διερεύνηση των στάσεών του απέναντι στις ανθρωπιστικές αξίες, στην ευαισθητοποίησή του στην προσφορά βοήθειας, στην απόκτηση πνευματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων απαραίτητων στην διαπροσωπική επικοινωνία με τον ασθενή και κάθε ευρισκόμενο σε ανάγκη συνάνθρωπό μας. Τα παραπάνω εξυπηρετούνται στοιχειωδώς με την απόκτηση με βιωματικό τρόπο εμπειρίας στο αντικείμενο του Τομέα Υγείας Πρόνοιας με την ενασχόλησή του στην Α’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. με τα παραπάνω προταθέντα μαθήματα. Tο μάθημα Σ.Ε.Π. φυσικά δεν καλύπτει το παραπάνω κενό ενημέρωσης. Ως Σύμβουλος Προσανατολισμού, το θεωρώ βέβαια σημαντικότατο και πολύ σωστά περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα, δεν καλύπτει όμως σε κανένα επίπεδο γνωστικά το αντικείμενο του Τομέα Υγείας Πρόνοιας, δεν είναι αυτός ο ρόλος του και δεν μπορεί βέβαια να θεωρηθεί υποκατάστατο της διδασκαλίας των παραπάνω μαθημάτων. Αντίθετα η επιτυχημένη συμβολή του Σ.Ε.Π. στη διερεύνηση των αναγκών και των κλίσεων των μαθητών υποβοηθείται σε μεγάλο βαθμό από την παράλληλη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου διαφόρων ειδικοτήτων.

ΘΕΜΑ: ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Γυμνασίων – Λυκείων. Δεδομένης της ανάγκης ενασχόλησης κάθε σύγχρονου εφήβου με γνωστικά αντικείμενα σχετικά με την Υγεία γενικεύω την παραπάνω πρόταση.
Πρόταση 4η: ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΕΝΙΑΙΟΥ, ΕΠΑ.Λ. ή ΕΠΑ.Σ.) ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ τα παραπάνω μαθήματα «ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ», «AΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ» ΚΑΙ «ΑΝΑΤΟΜΙΑ - ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ», στα πλαίσια της παροχής Γενικής Παιδείας και της συμβολής του Σχολείου στην προσωπική του ανάπτυξη και ολοκλήρωση. Κάποια από αυτά θα έπρεπε να διδάσκονται σε απλούστερη μορφή και από το ΓΥΜΝΑΣΙΟ ή και από το ΔΗΜΟΤΙΚΟ. Σήμερα όμως ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΥΟΥΝ ΟΥΤΕ 2 ΩΡΕΣ γι' αυτά σε όλο το Γυμνάσιο και Λύκειο. Θα αναλύσω σύντομα την ανάγκη καθιέρωσης των παραπάνω μαθημάτων σε ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ.
Για τις "ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ" οι λόγοι είναι προφανείς. Οι μαθητές κινούνται, τρέχουν, ταξιδεύουν, αθλούνται και εκτός σχολείου. Θα πρέπει να μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κίνδυνο για την υγεία τους και τη ζωή τους ανά πάσα στιγμή καθώς και να προσφέρουν βοήθεια σε κάθε συνάνθρωπό τους που έχει ανάγκη. Επίσης η ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ θα πρέπει να τους εμφυσείται από τα σχολικά τους χρόνια ώστε να τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή.
Απαραίτητη είναι επίσης η διδασκαλία της "ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ - ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ" και «ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ», σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές ΟΛΩΝ των κατευθύνσεων γιατί αποτελεί υλικό Γενικής Παιδείας και επομένως είναι υποχρέωση του Σχολείου να την παρέχει. Η γνώση των βασικών χαρακτηριστικών λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος και των απαραίτητων γνώσεων διατήρησης της υγείας είναι απαραίτητη σε όλους. Σχετίζεται άμεσα με τη στάση ζωής που θα αναπτύξουν οι έφηβοι απέναντι στην υγιεινή διατροφή, τον αθλητισμό, το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τα άτομα με αναπηρίες, τα πυρηνικά, την προστασία του περιβάλλοντος, την εθελοντική αιμοδοσία κ.λπ. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία της συζήτησης με τους εφήβους των τρόπων πρόληψης των κυριότερων νοσημάτων για τη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής τους υγείας. ΝΑΙ, είναι θέμα Παιδείας πως θα αποφύγουμε τις περισσότερες νόσους που μαστίζουν την ανθρωπότητα (το διαβήτη, το AIDS, την ηπατίτιδα, τον καρκίνο, τα ατυχήματα κ.λπ.)

ΘΕΜΑ: ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ. Πρόταση 5η: Είναι απαραίτητος ο καθορισμός των αναθέσεων των μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. σε αντίστοιχους κλάδους καθηγητών, όπως έγινε πρόσφατα για τα Γυμνάσια και Λύκεια.
Πρόταση 6η: Επίσης ο ανοιχτός διαγωνισμός έγκαιρα για συγγραφή αναγκαίων βιβλίων όπου κάθε εκπαιδευτικός να έχει δικαίωμα να συμμετάσχει με κατάθεση βιογραφικού σημειώματος με την επιστημονική του δραστηριότητα και βέβαια και δείγματος γραφής για το συγκεκριμένο βιβλίο.

Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία. Καλό και Δημιουργικό Πάσχα.

Γεώργιος Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, Γιατρός Μικροβιολόγος, Απόφοιτος Προγράμματος Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.

Μάθημα Μικροβιολογία Β' Τάξης ΕΠΑ.Λ. Τομέα Υγείας - Πρόνοιας

Προσπαθείστε να αναγνωρίσετε τον μικροοργανισμό της φωτογραφίας. Ποια χαρακτηριστικά έχει; Είναι φωτογραφία μικροσκοπίου από επίχρισμα χρωματισμένο κατά GRAM.


Εδώ παρατίθεται και το τρυβλίο της καλλιέργειας του μικροοργανισμού σε αιματούχο άγαρ. Τι παρατηρείτε;


Πάμε κατ' ευθείαν στα δύσκολα !!

Αγαπητοί συνάδελφοι, η στάση μας μέσα στο σχολείο υπαγορεύεται από ορισμένους κανόνες που επιβάλλονται από τη νομοθεσία, αλλά καθορίζεται κυρίως από την προσωπική μας ερμηνεία των κανόνων αυτών. Και η προσωπική αυτή ερμηνεία εξαρτάται από την δική μας εσωτερική λογική και αυτόνομη ηθική που έχουμε αποκτήσει στη διάρκεια της ζωής μας, με επιδράσεις γενετικές αλλά κυρίως περιβαλλοντικές (οικογένεια, κοινωνία, εκπαίδευση κ.ά.). Καλούμαστε να βοηθήσουμε τους μαθητές μας στον αγώνα τους για κοινωνικοποίηση, πνευματική και ηθική ολοκλήρωση με τη δική μας στάση μέσα στο σχολείο και με την αγάπη και τη βοήθεια που τους παρέχουμε ώστε να ξεπεράσουν τα προβλήματά τους και να αυτοβελτιωθούν. Η δική μας ικανότητα να επιλύουμε προβλήματα δοκιμάζεται καθημερινά και βελτιώνεται με τη συνεχή παιδαγωγική μας επιμόρφωση και με το διάλογο μεταξύ μας επί των προβληματικών καταστάσεων που προκύπτουν ή ενδέχεται να προκύψουν ανά πάσα στιγμή στο σχολείο μας ή και έξω απ' αυτό σχετικά με τους μαθητές μας. Ο Διευθυντής του Σχολείου είναι συχνά αυτός που καλείται να επιλύσει τα δυσκολότερα προβλήματα, αλλά όλοι μας θα πρέπει να έχουμε την ικανότητα και υπευθυνότητα να ενεργήσουμε αποτελεσματικά σε όλες τις καταστάσεις.
Αφορμή για τις παραπάνω σκέψεις μου έδωσε το μήνυμα του αιρετού Παν. Δαμπόλια σχετικά με την επιλογή διευθυντών. Προς τιμή του, δημοσιοποίησε στο http://www.alfavita.gr/ τις ερωτήσεις που έθετε κατά τις κρίσεις στους υποψηφίους, δίνοντας μια ευκαιρία σε όλους τους εκπαιδευτικούς να προβληματισθούν σε πολλά σημαντικά προβλήματα που συμβαίνουν καθημερινά και για τα οποία καλούμαστε να δώσουμε λύσεις. Παραθέτω την ανακοίνωσή του και τις ερωτήσεις του για να σχολιάσουμε (ο καθένας όποιες από αυτές θέλει, ας αναφέρει απλώς τον αριθμό της ερώτησης και το σχόλιό του) και να ανοίξουμε ένα γόνιμο διάλογο. Εύχομαι και ο ίδιος ο κ. Δαμπόλιας να απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις μεταδίδοντάς μας τη γνώση και εμπειρία του. Σε άλλες "αναρτήσεις" θα θέσουμε και πολλά άλλα προβλήματα για συζήτηση και θα προσπαθώ να απαντάω και εγώ σαν απλός σχολιαστής - επισκέπτης του blog. Μπορείτε να σχολιάζετε φυσικά και ανώνυμα αν θέλετε.
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι, για λόγους διαφάνειας δημοσιοποιώ παρακάτω τις ερωτήσεις που έθεσα κατά τη διαδικασία των συνεντεύξεων στους υποψήφιους διευθυντές.
1. Η ΟΛΜΕ κηρύσσει απεργία. Έχει ο διευθυντής δικαίωμα να απεργεί; Σε ποιες ενέργειες πρέπει να προβαίνει;
2. Συνάδελφοι διευθυντές σχολείων ζητούν από τους καθηγητές τους να δηλώσουν την παραμονή απεργίας αν θα απεργήσουν την επομένη. Πως κρίνετε την ενέργεια αυτή;
3. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ επισκέπτεται απροειδοποίητα το σχολείο σας. Έχει δικαίωμα να επικοινωνήσει με τους συναδέλφους;
4. Διαπιστώνετε ότι στο σχολείο όπου υπηρετείτε ως διευθυντής ο μαθητής που πρόκειται να γίνει σημαιοφόρος είναι Χριστιανός μάρτυρας του Ιεχωβά και ενδέχεται να αποποιηθεί τη διάκριση. Ποιες οι ενέργειές σας;
5. Στο σχολείο σας υπάρχει μία μαθήτρια η οποία επιμένει να παρελάσει την 25η Μαρτίου φέροντας τη Μουσουλμανική μαντήλα. Ποια η στάση σας ως διευθυντή/τριας του σχολείου;
6. Έχουν οι καθηγητές ή οι μαθητές το δικαίωμα να μην συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή;
7. Σε κάποιο σχολείο ο καθηγητής των θρησκευτικών δεν επαρκεί για να καλύψει όλες τις ώρες. Ποια ειδικότητα έχει τα θρησκευτικά ως δεύτερη ανάθεση;
8. Κατά την συνεδρίαση του συλλόγου για πειθαρχικό θέμα υπάρχουν τρεις προτάσεις. Πείτε μας πως θα διεξαχθεί η ψηφοφορία.
9. Να αναφέρετε δυο από τις αποκλειστικές αρμοδιότητες του συλλόγου των καθηγητών.
10. Ο σύλλογος των καθηγητών αποφάσισε την πραγματοποίηση εκπαιδευτικής εκδρομής. Ποιες οι υποχρεώσεις του διευθυντή κατά την ημέρα της αναχώρησης;
11. Οι μαθητές κατά την πρωινή συγκέντρωση δεν μπαίνουν στις τάξεις απαιτώντας να πάνε εκδρομή. Με ποιο τρόπο αντιμετωπίζετε το πρόβλημα;
12. Ο σύλλογος των καθηγητών του σχολείου όπου είστε διευθυντής χαρακτηρίζει την φοίτηση μαθητή ως ελλιπή. Μια ημέρα μετά την έναρξη των εξετάσεων ο κηδεμόνας του μαθητή σας αποδεικνύει ότι τα δικαιολογητικά που είχε νομίμως προσκομίσει δεν ελήφθησαν υπόψη εκ παραδρομής. Ποιες οι ενέργειές σας.
13. Ποιος ο υπεύθυνος για την κατανομή μαθημάτων;
14. Να αναφέρετε δυο από τις αποκλειστικές αρμοδιότητες του διευθυντή του σχολείου.
15. Πιέζεστε από τη διοικητική ιεραρχία να παρανομήσετε. Π.χ. να εφαρμόσετε εκ των προτέρων έναν εκδοθησόμενο νόμο. Τι πράττετε;
16. Ως γνωστόν οι εσωτερικές αποσπάσεις και διαθέσεις εκπαιδευτικών για συμπλήρωση ωραρίου γίνονται μέσω του ΠΥΣΔΕ. Υποθέστε ότι δέχεστε προφορική εντολή από τον προϊστάμενο του γραφείου να χρησιμοποιήσετε συνάδελφο από άλλο σχολείο μέχρι να τακτοποιηθεί το θέμα από το ΠΥΣΔΕ. Τι πράττετε;
17. Διαπιστώνετε μετά από καταγγελία μαθητών ότι σε φροντιστήριο της περιοχής σας διδάχθηκαν την προηγουμένη ημέρα τα θέματα που τέθηκαν σήμερα στο σχολείο σας κατά τις προαγωγικές εξετάσεις. Σε ποιες ενέργειες οφείλετε να προβείτε ως διευθυντής;
18. Ένας συνάδελφος αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διδακτικά του καθήκοντα. Σε ποιες ενέργειες προβαίνετε ως διευθυντής του σχολείου;
19. Συνάδελφος αντιμετωπίζει μια σειρά από προσωπικά προβλήματα (υγείας- οικογενειακά κ.τ.λ.) με αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνεται επαρκώς στα διδακτικά του καθήκοντα. Πως τον στηρίζετε;
20. Με ποιους τρόπους μπορεί ο διευθυντής του σχολείου να βελτιώσει την επισκεψιμότητα της σχολικής βιβλιοθήκης;
21. Υποδείξτε τρόπους με τους οποίους ενθαρρύνονται οι νέοι συνάδελφοι στη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή.
22. Στην σχολική εφημερίδα δημοσιεύεται άρθρο ενάντια στην κυβερνητική πολιτική (π.χ. ενάντια στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του συντάγματος). Ποια η στάση σας ως διευθυντής;
23. Οι γονείς μαθήτριας σας επισκέπτονται και σας γνωστοποιούν ότι η κόρη τους έπεσε θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης από καθηγητή του σχολείου κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου. Ποιες οι κατά νόμον ενέργειές σας.
24. Διαπιστώνετε ότι ο καθηγητής που είναι επιφορτισμένος με την τήρηση του πρακτικού χρησιμοποίησε BLANKO για τη διόρθωση σφαλμάτων. Ποιες οι ενέργειές σας ως διευθυντής;
25. Ένας συνάδελφος, με καλή πρόθεση, απασχολεί τους μαθητές εκτός ωρών διδασκαλίας για εκπαιδευτικό πρόγραμμα εν αγνοία του διευθυντή του. Ποια η στάση σας ως διευθυντής;
26. Ένας μαθητής σας έχει γίνει δεκτός από άλλο σχολείο ενώ ανήκει χωροταξικά στο δικό σας. Ποιες οι ενέργειές σας ως διευθυντής;


Ευχαριστώ πολύ περιμένω τα σχόλιά σας και τις παρατηρήσεις σας καθώς και ιδέες για επόμενα "προβλήματα προς επίλυση".

Καλή αρχή με ένα βιντεάκι.

Ένα άγριο ζώο μου επιτέθηκε εκείνη τη μέρα και μετά βίας γλύτωσα την τελευταία στιγμή. Είχα την ψυχραιμία να το απαθανατίσω και τώρα περιμένω να με ειδοποιήσουν ότι κέρδισα μια θέση στο βιβλίο Guiness για τον πιο θαρραλέο άνθρωπο του 2007 (μαζί με την επιταγή των $250000) !!!