Σάββατο, 23 Οκτωβρίου 2010

Νόμος και Δίκαιο: Δυο έννοιες, όχι πάντα ταυτόσημες.


Κατάργηση τμημάτων του 1ου ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων. Μια ακόμη αδικία σε βάρος των μαθητών μας.

( !!! Εξελίξεις: Μια μικρή νίκη, μια αδικία διορθώθηκε. Διαβάστε τις εξελίξεις στα σχόλια της ανάρτησης ...)

Το σχολείο μας, το 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων, είναι ένα σχολείο που ταλανίζεται από μυριάδες προβλήματα, ένα σχολείο που στεγάζεται λόγω, όχι πια των σεισμών, αλλά της αδιαφορίας της Πολιτείας εδώ και πάνω από 10 χρόνια σε ακατάλληλα κοντέινερ όπου οι μαθητές και εκπαιδευτικοί υφίστανται μια απίστευτη μεγάλη ταλαιπωρία προσπαθώντας να κάνουν μάθημα σε απαράδεκτες συνθήκες, συνωστισμένοι σε μικρό και ανεπαρκώς αεριζόμενο χώρο, όπου η οροφή στάζει, κάνει κρύο το χειμώνα και αφόρητη ζέστη την άνοιξη και το καλοκαίρι, τα καλώδια του ρεύματος κρέμονται απειλητικά, επικίνδυνα, οι τάξεις είναι χωρισμένες με φτενά διαχωριστικά που διαπερνά ακόμη και ο ήχος της κανονικής ομιλίας και οι πολιτικοί πάνε κι έρχονται τόσα χρόνια δίνοντας ψεύτικες υποσχέσεις. Ακόμη και τώρα που υπάρχει κτήριο έτοιμο κωλυσιεργούν και δεν το παραδίδουν σαν τελική τιμωρία θαρρείς προς τους μαθητές που τόσα χρόνια τρέχουν σε αγώνα δρόμου μετ’ εμποδίων για να μορφωθούν. Και γιατί όλα αυτά; Γιατί στους μαθητές μας αυτούς έλαχε να μεγαλώνουν σε μια γειτονιά που βρίθει από κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, σε μια υποβαθμισμένη περιοχή της Αττικής, κοντά στην Αθήνα, 15 λεπτά από ένα υπερσύγχρονο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, μισή ώρα απ’ τον Παρθενώνα, αλλά αρκετά μακριά για να βιώνουν την απαξίωση και την αδιαφορία της κοινωνίας και της Πολιτείας.

Δείτε το νόμο 1566/85 της Εκπαίδευσης, οι συνθήκες στις οποίες καταδικάζονται οι μαθητές μας να κάνουν μάθημα επί 11 χρόνια ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΕΣ ή ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ; Ποιος παρανομεί τόσα χρόνια στην κατάφωρη αυτή παραβίαση του νόμου; Θέτω τα ερωτήματα αυτά, γιατί παρακάτω θα μιλήσουμε για ΔΙΚΑΙΟ και ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ καθώς και τον ΤΡΟΠΟ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ από μέρους της Πολιτείας.

Και τα εμπόδια είναι συνεχή, επίμονα, σχεδόν ανυπέρβλητα σε όλους τους τομείς της σχολικής ζωής, πέραν των προβλημάτων διαβίωσης μέσα στα άθλια παραπήγματα. Θυμίζω ότι πέρυσι οι μαθητές μας τη μισή σχολική χρονιά δεν διδάσκονταν βασικά μαθήματα ειδικοτήτων αφού 13 καθηγητές ωρομίσθιοι τοποθετήθηκαν στο τέλος του πρώτου τετραμήνου αφού είχαν χαθεί πάνω από 1000 ώρες εργαστηριακών και θεωρητικών μαθημάτων. Ήταν ΝΟΜΙΜΗ ή ΠΑΡΑΝΟΜΗ αυτή η στέρηση των μαθημάτων τους από τους μαθητές μας;

Ας έλθουμε λοιπόν στη φετινή σχολική χρονιά, που ενώ περιμέναμε να κάνουμε αγιασμό στο νέο κτήριο, μάθαμε για υπέρογκα χρέη, για επιταγές που δεν εκδίδονται, για καθυστερήσεις εκβιαστικές για αποπληρωμή των εργολάβων, για μετάθεση ευθυνών μεταξύ ΟΣΚ – ΥΠΔΒΜΘ – ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ κ.ά. ευτράπελα και μετά από καταλήψεις των μαθητών και συναντήσεις με τους υπευθύνους των καθηγητών, γονιών και μαθητών έχουμε αποσπάσει υποσχέσεις για παράδοση του σχολείου την παραμονή των Χριστουγέννων, ελπίζουμε των φετινών. Εδώ θα είμαστε, θα δούμε ….

Και όταν έληξαν οι κινητοποιήσεις και μπήκαμε στη διαδικασία ομαλοποίησης της σχολικής ζωής, άνοιξε πάλι ξαφνικά φοβάμαι ο ασκός του Αιόλου. Πληροφορηθήκαμε επισήμως τη μη έγκριση του ολιγομελούς τμήματος της Γ τάξης ειδικότητας «Υπαλλήλων Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών». Έτυχε αυτή τη χρονιά και οι μαθητές ήταν λίγοι, λιγότεροι από όσο ο «ΝΟΜΟΣ» ορίζει, αλλά σε μια ειδικότητα με δυναμική ανόδου στην οποία η επόμενη τάξη έχει ήδη 15 ενεργούς μαθητές. Δεν δόθηκε ειδικά εφέτος η έγκριση σε αντίθεση με την παιδαγωγική πρακτική πολλών δεκαετιών να λειτουργούν ολιγομελή τμήματα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση ως αποτέλεσμα της δικαιολογημένης ύπαρξης πολλών Τομέων και Ειδικοτήτων. Και ως αιτιολόγηση προβάλλει «η εφαρμογή του ΝΟΜΟΥ». Τόσα χρόνια λοιπόν ζούσαμε στην παρανομία!! Και πρέπει να πληρώσουν φυσικά αυτοί που ΔΕΝ φταίνε, αυτοί που ΔΕΝ παρανόμησαν, οι μαθητές μας.

Οι ίδιοι που πληρώνουν τόσα χρόνια τη ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ του ΝΟΜΟΥ που αφορά το ΝΟΜΙΜΟ δικαίωμά τους να έχουν ανθρώπινο σχολείο, να μην κάνουν μάθημα σε παραπήγματα, το ΝΟΜΙΜΟ δικαίωμα να έχουν καθηγητές όλη τη χρονιά, το δικαίωμα να είναι Μαθητές που απολαμβάνουν την αγάπη και τον σεβασμό της Πολιτείας.

Ας δούμε την κατάσταση αναλυτικότερα. Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, οι μαθητές επιλέγουν να φοιτήσουν σε μια ειδικότητα ανάλογα με τις δυνατότητες, τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους και είναι θεμιτό τα Επαγγελματικά Λύκεια και οι Επαγγελματικές Σχολές κάθε περιοχής να καλύπτουν όσο γίνεται περισσότερες επαγγελματικές κατευθύνσεις.

Ειδικά στην περιοχή μας, λειτουργεί συνεχώς ο Τομέας Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών πάνω από μία δεκαετία και υποστηρίζεται από αντίστοιχο Εργαστήριο στο 2ο ΣΕΚ Άνω Λιοσίων και οι μαθητές του έχουν αποδείξει με την επιμέλειά τους και τις πολλές (συχνά 100%) επιτυχίες τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ότι η λειτουργία του Τομέα είναι απόλυτα δικαιολογημένη και επιτυχημένη και προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες στους μαθητές και γενικότερα στην τοπική κοινωνία μας. Η περιοχή μας έχει χαρακτηρισθεί ως Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας που δικαιολογεί εκτός των άλλων και την αυτόνομη λειτουργία των σχολείων με πολυδιάστατη δομή που να περιέχει όσο το δυνατόν περισσότερες εκπαιδευτικές – επαγγελματικές κατευθύνσεις σε όφελος των μαθητών που βιώνουν εξ απαλών ονύχων δυσεπίλυτα οικονομικά, οικογενειακά και κοινωνικά προβλήματα και συχνά μετά το σχολείο εργάζονται για να ζήσουν, που συμβαίνει και με τους μαθητές του υπό αναστολή λειτουργίας Τμήματος.

Η επίκληση της αυστηρής εφαρμογής του νόμου για την αναστολή λειτουργίας του τμήματος της Γ τάξης δημιουργεί πολλά προβλήματα στους μαθητές μας. Είναι διαχρονικά αποδειγμένο ότι συχνά το σύννομο και το δίκαιο δεν ταυτίζονται υποχρεωτικά για όλους τους πολίτες μιας χώρας και γι αυτό η Πολιτεία επιτρέπει στα διοικητικά όργανα την ευρύτερη ερμηνεία της νομοθεσίας όταν αυτή η ερμηνεία συνάδει με την επίλυση ευαίσθητων κοινωνικών προβλημάτων, ειδικότερα όταν πρόκειται για ανηλίκους μαθητές και μάλιστα που αντιμετωπίζουν τα προαναφερθέντα προβλήματα. Σ’ αυτή την περίπτωση, είναι ΗΘΙΚΑ ΝΟΜΙΜΗ η εξάντληση των περιθωρίων ευαισθησίας και σεβασμού της Πολιτείας για τους μαθητές αυτούς και ΑΔΙΚΗ η κατά γράμμα εφαρμογή του νόμου που στρέφεται ΕΝΑΝΤΙΟΝ τους. Στην εποχή μας που αμφισβητούνται παγκοσμίως οι ανθρώπινες αξίες, είναι ανάγκη η Ελληνική Πολιτεία να δίνει μαθήματα ηθικής, ευαισθησίας και ενδιαφέροντος προς τη νέα γενιά και να διευκολύνει την πνευματική και ψυχική ολοκλήρωσή τους μέσα στο σχολείο που επέλεξαν και αγάπησαν, κοντά στο σπίτι τους και τους δικούς τους ανθρώπους.

Οι αξιέπαινοι αυτοί μαθητές του τμήματος που σχεδιάζεται τώρα η κατάργηση, θα νιώσουν τη γη να φεύγει κάτω από τα πόδια τους, όταν η Πολιτεία τους στείλει να φοιτήσουν σε ένα απομακρυσμένο σχολείο, αλλάζοντάς τους σχολικό περιβάλλον, ως πειθαρχική ποινή για παραπτώματα που δεν έκαναν και απομακρύνοντάς τους από το γνώριμο, φιλικό και ασφαλές ανθρώπινο περιβάλλον του σχολείου τους, από τους καθηγητές που γνωρίζουν καλά τις ιδιαιτερότητες και δυνατότητές τους καθώς και τις γνωστικές αδυναμίες τους ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων ώστε να τους βοηθήσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό και επίσης δυσχεραίνοντας τις μετακινήσεις τους που επειδή εργάζονται θα αποτελέσει ένα ανυπέρβλητο πρόσκομμα στον αγώνα που δίνουν να συνδυάσουν δουλειά και μόρφωση. Εκτιμούμε ότι η πιθανότητα κάποιοι από αυτούς να διακόψουν τη φοίτηση στο σχολείο είναι μεγάλη, που θα αποτελέσει πλήγμα γι αυτούς και τις οικογένειές τους και θα υπονομεύσει το μέλλον τους. Όπως φυσικά γνωρίζετε, σε μια τόσο υποβαθμισμένη μορφωτικά, κοινωνικά κι οικονομικά περιοχή, όπως είναι η περιοχή των Άνω Λιοσίων, η αντιμετώπιση της μαθητικής διαρροής αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Αυτό πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικό στόχο της Πολιτείας στη Δυτική Αττική όπου συναντάται τα τελευταία χρόνια ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά σχολικής εγκατάλειψης πανελλαδικά.

Πέραν αυτού, θα αποτελέσει πλήγμα για το ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων που θα αποδειχθεί, αναίτια και άδικα, αναξιόπιστο και ανεπαρκές στα μάτια των λοιπών μαθητών μας και φυσικά και της τοπικής κοινωνίας και θα δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας και σε μαθητές άλλων τμημάτων και επίσης αίτιο ακύρωσής του ως εκπαιδευτικής επιλογής μετά το Γυμνάσιο για μελλοντικούς μαθητές. Οι μαθητές αυτοί ΔΕΝ ειδοποιήθηκαν τη στιγμή της επιλογής προ διετίας της φοίτησής τους στο ΕΠΑ.Λ. ότι η Πολιτεία σχεδίαζε την απομάκρυνσή τους μετά δυο χρόνια από το σχολείο, στη δυσκολότερη φάση της εκπαίδευσής τους, τη χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων. Εάν το γνώριζαν, πιθανόν να έκαναν από τότε διαφορετικές επιλογές, ενώ τώρα είναι αυτό αδύνατον, όπως π.χ. φοίτηση σε Γενικό Λύκειο ή σε άλλο Τομέα του ΕΠΑ.Λ., επιλογές ίσως αναγκαστικές και αντίθετες με τα ενδιαφέροντά τους αλλά ίσως διευκολυντικές για την ολοκλήρωση της φοίτησής τους στο Λύκειο.

Είναι επίσης δεδομένο ότι η ομαλή συνέχιση λειτουργίας του τμήματος δεν θα δημιουργήσει προβλήματα στις υπηρεσίες του ΥΠΔΒΜΘ όσον αφορά την εύρεση εκπαιδευτικών, γιατί ήδη εκπαιδευτικοί της ειδικότητας του Τομέα Οικονομίας είναι υπεράριθμοι στην περιοχή μας και ορισμένοι αποσπάσθηκαν ήδη σε διοικητικές θέσεις της Διεύθυνσης.

Επίσης θυμίζουμε ξανά στην Πολιτεία πως η καταδικαστική για τους μαθητές μας ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ του ΝΟΜΟΥ δεν συνάδει με την επί τόσα χρόνια ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ του ΝΟΜΟΥ όσον αφορά πλείστα όσα ζητήματα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ των μαθητών στην ανεμπόδιστη μόρφωσή τους, ειδικά στην περιοχή μας, ειδικά στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Άνω Λιοσίων, όπως αναλύσαμε παραπάνω. Εκεί που ο ΝΟΜΟΣ ήταν ταυτόσημος με το ΔΙΚΑΙΟ, γιατί δεν έγινε ΑΥΣΤΗΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ του;

Για τους παραπάνω λόγους, οι Εκπαιδευτικοί του 1ου ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων συμπαραστεκόμαστε – όπως πάντα – αμέριστα στους μαθητές του τμήματος της Γ τάξης ειδικότητας «Υπαλλήλων Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών» και στις οικογένειές τους και θα προβούμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την υπεράσπιση του δικαιώματός τους στη μόρφωση και στην απρόσκοπτη ολοκλήρωση της φοίτησής τους

Κάνουμε επίκληση στην παιδαγωγική ευαισθησία της Πολιτείας, και ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ από αυτή να μη δημιουργήσει προβλήματα στη φοίτηση των μαθητών αυτών απομακρύνοντάς τους παρά τη θέλησή τους από το σχολείο που επέλεξαν, χωρίς μάλιστα να υπάρχει ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ουσιαστικός υπηρεσιακός, οικονομικός ή άλλης φύσεως λόγος, παρά η επίκληση μιας αμφισβητούμενης νομιμότητας.

Πρώτα ο μαθητής λοιπόν; Μένει να αποδειχθεί και στην πράξη. Εδώ, στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων.




2 σχόλια:

Γιώργος Στάμος είπε...

Δευτέρα 25-10-2010

Συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Εκπαίδευσης στην Τσόχα με παράσταση σχεδόν όλου του συλλόγου εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων, ΕΛΜΕ ....

Μετάβαση με πούλμαν, χωρίς ραντεβού.

Καλά αποτελέσματα, μάλλον αύριο θα στείλει στο σχολείο την έγκριση του τμήματος Γ3.

:-)

Προχωράμε.

Γιώργος Στάμος είπε...

OK, ΕΓΚΡΙΘΗΚΕ ΤΟ ΤΜΗΜΑ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΧΑΡΗΚΑΝ, ΑΝΑΣΑΝΑΝ. ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΜΑΧΗ, ΜΙΑ ΜΙΚΡΗ ΝΙΚΗ, ΕΛΠΙΖΩ ΚΑΛΟΣ ΟΙΩΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ...