Δευτέρα, 20 Ιουνίου 2011

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΗΚΕ: Η οριστική ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ του Θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο ΝΕΟ και στο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ.

Ας κάνουμε λοιπόν μια ακόμη δημόσια παρέμβαση, πριν τα νομοσχέδια γίνουν νόμοι και πριν ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (Σ.Ε.Π.) βρεθεί στη θέση που (δεν) είχε προ 30ετίας και τότε θα είναι πολύ αργά πλέον να αλλάξει οτιδήποτε.

Είχαμε γράψει σχετικά πριν λίγο καιρό (http://gst2008.blogspot.com/2010/12/blog-post_18.html , http://www.alfavita.gr/artro.php?id=20709 , http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?p=4651 ,e-mails σε Υπουργούς και Παιδαγωγικό Ινστιτούτο κ.ά.) ότι ο Σ.Ε.Π. βρίσκεται υπό διωγμό, παρότι είχε φραστικά ανακοινωθεί η αναβάθμισή του. Θυμίσαμε την άστοχη, ξαφνική και αναίτια και αδικαιολόγητη κατάργηση των Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.ΣΥ.) κατά την έναρξη της φετινής χρονιάς με μια λακωνική εγκύκλιο (υπ’ αρ. 105298/Γ2/27-08-2010/ Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ) με την πρόφαση της ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ του θεσμού. Έγραφε η εγκύκλιος «Αναστέλλουμε τη λειτουργία των ΓΡΑ.ΣΥ. της χώρας, ενόψει της εφαρμογής των νέων πολιτικών μας για τη συνολική αναβάθμιση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και των σχετικών υποστηρικτικών θεσμών».

Όλοι ξέρουμε πως ακολούθησε η πρόταση του Υπ. Παιδείας για συγχωνεύσεις και καταργήσεις οργανικών μονάδων στις 1-12-2010 όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται: «…το σύστημα επιστημονικής – παιδαγωγικής καθοδήγησης και στήριξης του εκπαιδευτικού έργου απαρτίζεται από στελέχη και δομές (Σχολικούς Συμβούλους, Υπεύθυνους ΓΡΑ.Σ.Ε.Π., ΓΡΑ.ΣΥ., ΚΕ.ΣΥ.Π., Κ.Ε.Δ.Δ.Υ., Κ.Π.Ε., Π.Ε.Κ.) που δεν λειτουργούν με ξεκάθαρους όρους, συντονισμένα και συντεταγμένα σε ένα λειτουργικό και ιεραρχικό πλαίσιο με ξεκάθαρο προσανατολισμό στο στόχο …….» χωρίς όμως να αιτιολογεί και να εξηγεί τίποτε απ’ αυτά η ανακοίνωση. Υποψιαστήκαμε αμέσως ότι η αναιτιολόγητη απαξιωτική κριτική προοιώνιζε την υποβάθμιση και ίσως και κατάργηση των ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. Τονίζω εδώ ότι τα ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. , τα ΓΡΑ.ΣΥ. και τα ΚΕ.ΣΥ.Π. ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΜΕ ΞΕΚΑΘΑΡΟΥΣ ΟΡΟΥΣ, ΜΕ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΣΤΟ ΣΤΟΧΟ ΤΟΥΣ, με συμβούλους αφοσιωμένους και επιστημονικά καταρτισμένους που μόνο θετικά έχουν συμβάλλει στην υποστήριξη των μαθητών μας στον αγώνα τους για ανάπτυξη, λήψη σωστών αποφάσεων, κοινωνικοποίηση, ολοκλήρωση. Αν υπάρχει αμφισβήτηση, να τεκμηριωθεί δημόσια και ανοικτά ώστε να μην απαξιώνονται άδικα άνθρωποι που έχουν αφιερώσει κόπο, χρόνο και ψυχή στην υπηρεσία των θεσμών επί πολλά χρόνια. Και μάλλον με την τραγική συγκυρία της έκρυθμης πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης δεν συγκροτήθηκαν – ευτυχώς – ΜΥΣΤΙΚΕΣ επιτροπές «μελέτης» των ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. ώστε να τα καταργήσουν και αυτά, με βιαστικές και επιπόλαιες αποφάσεις που δεν συνοδεύονται από κανένα σκεπτικό ή τεκμηρίωση. Γιατί γράφω ΜΥΣΤΙΚΕΣ; Μήπως μάθαμε ποιοι άνθρωποι έκατσαν στο τραπέζι και συνεδρίασαν και κατάργησαν αστραπιαία τα ΓΡΑ.ΣΥ. και αν είχαν έστω και ελάχιστη σχέση με το αντικείμενο της Συμβουλευτικής και του Προσανατολισμού, αν είχαν δουλέψει στα σχολεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με εφήβους με πολλά προβλήματα που χρειάζονταν υποστήριξη και πληροφόρηση; Μήπως μάθαμε εφέτος ποιοι συμμετείχαν σε επιτροπές και εισηγήθηκαν τον εξοβελισμό του Σ.Ε.Π. από το Νέο και το Τεχνολογικό Λύκειο και αν και αυτοί είχαν την παραμικρή σχέση με το αντικείμενο της Συμβουλευτικής και του Προσανατολισμού; Όχι βέβαια. Και μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.

Θυμίζω πάλι ότι μετά τις άστοχες αυτές αρνητικές αποφάσεις και ανακοινώσεις, μια μικρή αναλαμπή αόριστης ακόμη ελπίδας αναβάθμισης του θεσμού είδαμε στο δελτίο τύπου μετά την Ημερίδα για την Αναβάθμιση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις 08/12/2010 που αναφέρει: «Δέσμη υποστηριχτικών μέτρων στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο: Ενισχύεται ο ρόλος του μαθήματος της Τεχνολογίας στα Γυμνάσια, ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να εκτιμήσουν έγκαιρα τα οφέλη της ανάπτυξης και της χρήσης της τεχνολογίας και παράλληλα να βοηθηθούν στον τομέα του επαγγελματικού προσανατολισμού τους. Επανασχεδιάζονται οι διαδικασίες του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, με στόχο την καλύτερη πληροφόρηση και συμβουλευτική των μαθητών. Το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα του Ε.Κ.Ε.Π. (Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού).

Περιμέναμε, περιμέναμε, περιμέναμε … Άδικα. Άλλη μια φορά μας ξεκούφανε η εκκωφαντική σιγή του Ε.Κ.Ε.Π. όπως και άλλων θεσμικών φορέων εντεταλμένων να εφαρμόζουν υποστηρικτικούς θεσμούς στους μαθητές μας (Υπουργείο, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο κ.λπ.). Το μόνο που σίγουρα μάθαμε ήταν η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΘΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ από το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ αλλά και από το ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ. Ίσως αυτό έγινε χωρίς να ερωτηθεί το Ε.Κ.Ε.Π. που τόσες επιχορηγήσεις λαμβάνει από κρατικά και ευρωπαϊκά κονδύλια, φαντάζομαι ΟΧΙ για να καταργήσει το θεσμό της ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ και ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ αλλά για να τον προωθήσει. Γιατί όμως η κατάργηση του Σ.Ε.Π. δεν έγειρε αντιδράσεις από το Ε.Κ.Ε.Π. και φυσικά αντιπροτάσεις και εισηγήσεις προς την Πολιτεία για την αναβάθμιση του θεσμού; Ασχολείται το Ε.Κ.Ε.Π. άραγε πια με την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ώστε να δραστηριοποιηθεί για την προαγωγή του θεσμού Σ.Ε.Π.; Μάλλον όχι, η σιγή δείχνει αδράνεια. Να φανταστείτε ότι στο site του αναγράφεται ακόμη και σήμερα ότι «ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ 105 Γραφεία Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑΣΥ), τα οποία λειτουργούν σε σχολικές μονάδες τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Σ.) (http://www.ekep.gr/SEYP-411.html)» ενώ τα ΓΡΑΣΥ έχουν καταργηθεί πριν ένα χρόνο. Άρα μάλλον το Ε.Κ.Ε.Π. δεν πληροφορήθηκε για τα πρόσφατα νομοσχέδια που καταργούν τον Σ.Ε.Π. Ας ανακοινώσει λοιπόν το Ε.Κ.Ε.Π. ότι ΔΕΝ ασχολείται με τον Σ.Ε.Π. πια και ας ανανεώσει το site του ώστε να μην υπάρχει παραπληροφόρηση. Και είναι κρίμα γιατί ίσως αν είχε ασχοληθεί θα είχε μάλλον εισακουσθεί από την Πολιτεία αφού φέρει τον τίτλο του Εθνικού Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Και φυσικά, είδαμε διαφημίσεις ιδιωτικών Κέντρων Συμβουλευτικής να ζητάνε ΧΡΗΜΑΤΑ από τους πολύπαθους μισθωτούς γονείς των μαθητών για να εφαρμόσουν ψυχομετρικά tests «αποκάλυψης» ολόκληρου του εσωτερικού κόσμου των μαθητών μας, ευελπιστώντας ΜΑΤΑΙΑ να αντικαταστήσουν μέσα σε λίγα λεπτά εκατοντάδες ώρες σχολικών δραστηριοτήτων Σ.Ε.Π. στην τάξη. Είδαμε επίσης γνωστά ιδιωτικά σχολεία – και σωστά έπραξαν – να διαφημίζουν ότι αυτά ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ προγράμματα Σ.Ε.Π. και συναντήσεις των μαθητών με ειδικούς ώστε να τους βοηθήσουν. Τελικά οι γονείς θα πρέπει να πληρώσουν άλλη μια φορά για κάτι που η Πολιτεία υποχρεούται να παράσχει δωρεάν.

Παραπέμπω για λεπτομερή ανάλυση στο προηγούμενο άρθρο μου και συνοψίζω εδώ –άσκοπα ίσως- το σημαντικό ρόλο του Σ.Ε.Π. και προτάσεις ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ (μάλλον ΕΠΑΝΕΙΣΑΓΩΓΗΣ !) στο σύγχρονο σχολείο. Όπως διαφαίνεται μέσα από τα μέχρι τώρα επίσημα αναλυτικά προγράμματα, οδηγίες εφαρμογής, εγκυκλίους και νομοθετικές ρυθμίσεις ο Σ.Ε.Π. στο σχολείο στοχεύει:

· Να διευκολύνει τους μαθητές στην προσωπική τους ανάπτυξη και ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ.
· Να εξοικειώσει τους μαθητές στην ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ως επικοινωνιακή διαδικασία, με έμφαση στη σημασία της ανάπτυξης δεξιοτήτων ενεργού αναζήτησης, κριτικής επεξεργασίας και αξιοποίησης της πληροφορίας.
· Να βοηθήσει τους μαθητές να λύνουν προβλήματα και να παίρνουν ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ, μέσα από δραστηριότητες που τους δίνουν την ευκαιρία να βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις, με σκοπό την ανάπτυξη της προσωπικής ωριμότητας
· Να διευκολύνει το στόχο της ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ των νέων ανθρώπων προς τον κόσμο της εργασίας, διευρύνοντας τις εμπειρίες των μαθητών, με ποικίλες και σύνθετες δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο, να τους βοηθήσει στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους και να τους στηρίξει στην προσπάθεια για μια πορεία δια βίου ανάπτυξης.

Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται μέσα από την ενεργοποίηση των μαθητών και την εμπλοκή τους σε διαδικασίες με βάση τις αρχές που προωθούν την κριτική και συνεργατική μάθηση, μέσα από τις οποίες θα αναπτύξουν δεξιότητες ζωής (Life skills), θα καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη, την αναλυτική και συνθετική σκέψη, τη γραπτή έκφραση, την αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης και την κριτική ανάγνωση της πληροφορίας, την ανάπτυξη υπευθυνότητας και ικανότητας ανάπτυξης πρωτοβουλιών, την καλλιέργεια διαπροσωπικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοαξιολόγησης.

Χρησιμοποιούνται πολλές σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την αποτελεσματικότερη υλοποίηση των διαδικασιών εφαρμογής του Σ.Ε.Π. Αναφέρονται ενδεικτικά οι έρευνες και εργασίες με τη μέθοδο του σχεδίου εργασίας (project) και τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης (case study) για να μελετήσουν τα σύγχρονα επαγγέλματα και τα περιβάλλοντα εργασίας και να συνθέσουν επαγγελματικές μονογραφίες, η συμπλήρωση ερωτηματολογίων και χορήγηση tests με την χρήση υπολογιστών, η τήρηση ατομικού φακέλου (portfolio), η επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών, η συζήτηση σε ομάδες, οι ασκήσεις προσομοίωσης (με παίξιμο ρόλων, δημιουργία σεναρίων με θέματα κυρίως σχετικά με την απασχόληση, με τις στερεοτυπικές αντιλήψεις, με τη λήψη απόφασης, κ.ά.), η συνεργασία με φορείς απασχόλησης, οι στρατηγικά οργανωμένες επισκέψεις σε χώρους εργασίας, οι διοργανώσεις ημερίδων σταδιοδρομίας από τους μαθητές, η υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας κ.ά.

Τα ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. και τα ΓΡΑ.ΣΥ., εποπτευόμενα από τα ΚΕ.ΣΥ.Π. έχουν τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών Ομαδικής και Ατομικής Συμβουλευτικής σε μαθητές και σε γονείς, διοργάνωσης ενημερωτικών εκδηλώσεων και ημερίδων σταδιοδρομίας, καθώς επίσης και πραγματοποίησης ερευνών για την ανίχνευση των αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας και σύνδεσής τους με την Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Εδώ θα κάνω μια ΠΑΡΑΙΝΕΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΠΟΥ ΕΠΙ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΥΝΕΘΕΤΑΝ τα αναλυτικά προγράμματα Σ.Ε.Π., που ΕΦΤΙΑΧΝΑΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΥΣ για την εφαρμογή του Σ.Ε.Π., που ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΑΝ ΗΜΕΡΙΔΕΣ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, που ΠΡΟΩΘΟΥΣΑΝ ως επισήμως εντεταλμένοι από την Πολιτεία το θεσμό στα σχολεία, που έγραφαν ΒΙΒΛΙΑ Σ.Ε.Π. που μοιράζονταν σε εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, ΠΟΥ ΑΜΕΙΦΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΓΙ’ ΑΥΤΕΣ ΤΟΥΣ ΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ. Ας βγουν τώρα να μιλήσουν και να πουν τη γνώμη τους για την σαφώς διαφαινόμενη κατάργηση στο εξής του θεσμού στο Λύκειο, αλλιώς η σιωπή τους μπορεί να εκληφθεί ως ομολογία αποτυχίας του έργου τους, ως αδιαφορία για το θεσμό και επομένως ως έμμεση συναίνεση στην κατάργησή του.

Και επίσης ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΣΥΝΕΤΕΛΕΣΑΝ ΣΤΟΝ ΕΞΟΒΕΛΙΣΜΟ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΠΟ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΣ ΒΓΟΥΝ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΕΠΩΝΥΜΩΣ στην εκπαιδευτική κοινότητα, στους μαθητές και στους γονείς τους και θαρρετά να ανακοινώσουν π.χ. «Εγώ ο …….……….. ………..………, ιδιότητα ………...., επάγγελμα ………….., σχέση με το αντικείμενο Συμβουλευτική-Προσανατολισμός …………….... συμμετείχα σε επιτροπές για το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου και του Τεχνολογικού Λυκείου και εισηγήθηκα στην Υπουργό Παιδείας την ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της δραστηριότητας Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού με το σκεπτικό ……………………………………….». Τουλάχιστον να μπορέσουμε έτσι να κατανοήσουμε πώς φθάσαμε ως εδώ στην απαξίωση και εξάλειψη από τα σχολεία μας ενός τόσο σημαντικού υποστηρικτικού θεσμού.

Ας βγουν και οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών, οι Σύμβουλοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι Διευθυντές των Λυκείων που ζουν την αγωνία των μαθητών μας για το αβέβαιο εργασιακό τους μέλλον από κοντά και γνωρίζουν τα προβλήματά τους, οι Διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πρέπει να έχουν πρωτίστως Παιδαγωγικό ρόλο και ας τοποθετηθούν για την κατάργηση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

Αν όλοι οι προαναφερθέντες συμφωνήσουν ότι πρέπει να καταργηθεί ο Σ.Ε.Π., ε τότε ναι, θα δεχτώ ότι είμαι αιθεροβάμων και υπερβολικός και ότι αδίκως υπερθεματίζω για ένα τόσο «ασήμαντο γεγονός». Θα ζητήσω συγγνώμη δημοσίως.

Μέχρι τότε όμως θα επιμένω και σε συνέχεια των παραπάνω που τεκμαίρονται για τον Σ.Ε.Π. από επίσημες εγκυκλίους και νομοθετικές διατάξεις (επίσημα δημοσιευμένες σε ΦΕΚ παρακαλώ, ας μην το ξεχνάμε, μιλάμε για νόμους του Κράτους) θα επισημάνω ότι ο Σ.Ε.Π. δεν είναι μια αυτόνομη δραστηριότητα αλλά μέρος της Σύγχρονης Συμβουλευτικής Επιστήμης και θα πρέπει με την αρωγή της Πολιτείας για το καλό των μαθητών μας να μετεξελιχθεί σε ολοκληρωμένη υπηρεσία συμβουλευτικής υποστήριξης (ΣΥ.Π.: Συμβουλευτική – Προσανατολισμός).

Στην εποχή μας, λόγω του κάθε άλλο παρά ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της κοινωνίας μας, τα νέα παιδιά υφίστανται την καταστροφική επίδραση απαράδεκτων και στρεβλών προτύπων που προωθούν την πνευματική και ηθική έκπτωση με αποτέλεσμα τα προβλήματα των εφήβων να είναι σημαντικότερα και περισσότερα από ποτέ. Τα παραπάνω ισχύουν για όλους τους μαθητές και πολύ περισσότερο για τα παιδιά των κατώτερων κοινωνικών τάξεων και οικονομικών στρωμάτων λόγω πολλών ιδιαιτεροτήτων και προβλημάτων που βιώνουν λόγω της κοινωνικής τους θέσης (οικογενειακά και οικονομικά προβλήματα, δυσχερείς συνθήκες διαβίωσης, ανάγκη για εργασία από μικρή ηλικία κ.λπ.). Οι μαθητές αυτοί βιώνουν διακρίσεις και αδικίες που τους οδηγούν σε απογοήτευση και γενικευμένη απαξίωση των θεσμών. Τα παιδιά αυτά έχουν, λόγω και της ζοφερής κοινωνικοοικονομικής συγκυρίας, έλλειψη ελπίδας για το μέλλον που τα ωθεί στην πλήρη απαξίωση των εκπαιδευτικών και κοινωνικών θεσμών. Ως αποτέλεσμα παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο (αγένεια, έριδες, βία λεκτική ή/και σωματική, άρνηση της τάξης ως αναγκαίας κοινωνικής δομής, άρνηση ρόλων καθηγητή – μαθητή, άρνηση του ίδιου του μαθήματος, φασαρία, αδιαφορία, φυσική και πνευματική απουσία), παραβατικότητα μέσα και έξω από το σχολείο, παραμέληση της ψυχικής και σωματικής τους υγείας με υιοθέτηση βλαπτικών συμπεριφορών (έλλειψη άσκησης, κακή και ελλιπή διατροφή, χρήση αλκοόλ, εξαρτησιογόνων ουσιών, κάπνισμα), ψυχολογικά προβλήματα (κατάθλιψη, απόσυρση, απομόνωση, άγχος), βιώνουν τη σχολική αποτυχία και μερικές φορές εγκαταλείπουν το σχολείο.

Η μεγαλύτερη λοιπόν συμβολή των σύγχρονων εκπαιδευτικών θα είναι να αξιοποιήσουν τη Συμβουλευτική Επιστήμη για την παροχή υποστήριξης στους έφηβους μαθητές μας για την ολοκληρωμένη ψυχική και πνευματική τους ανάπτυξη. Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή εκπαιδευτικών και μαθητών μπορούν να είναι οι εκπαιδευτικοί που εφαρμόζουν τον Σ.Ε.Π., γιατί στη σύγχρονη εφαρμογή του Σ.Ε.Π. στα σχολεία, παρέχονται παράλληλα υπηρεσίες ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ, ιδίως από τους εκπαιδευτικούς - συμβούλους που έχουν κατάλληλη επιμόρφωση και υπηρετούν σε δομές του Σ.Ε.Π. (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π., ΓΡΑ.ΣΥ., ΚΕ.ΣΥ.Π.). Ίσως μάλιστα να πρέπει να αλλάξει τίτλο η δραστηριότητα Σ.Ε.Π. στο σχολείο και να αντικατασταθεί με τον διεθνή και ευρύτερο όρο ΣΥ.Π. δηλαδή ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ γιατί δείχνει καλύτερα το ρόλο του Εκπαιδευτικού – Συμβούλου και αναβαθμίζει (καθορίζει) τις δραστηριότητές του στο σχολείο πέρα από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και στην παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για όλα τα παραπάνω προβλήματα στους μαθητές. Είναι καταφανές λοιπόν ότι η κατάργηση του Σ.Ε.Π. στο Νέο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο ΔΕΝ θα ωφελήσει τους μαθητές μας, αντιθέτως θα τους στερήσει μια πολύτιμη υποστηρικτική και δωρεάν Κοινωνική και Παιδαγωγική υπηρεσία.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Προτείνεται λοιπόν η ΑΥΞΗΣΗ (αντί κατάργησης) ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ και δημιουργία τους ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΑ (Νέο και Τεχνολογικό Λύκειο), όπου δεν υφίστανται ήδη.

Προτείνεται η εφαρμογή του θεσμού του Σ.Ε.Π. 2 ώρες στην Α’ Λυκείου αλλά και στη Β’ και στη Γ’ τάξη τουλάχιστον 1 ώρα την εβδομάδα, ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ όλων των τύπων ΛΥΚΕΙΩΝ για την παροχή διαρκούς συμβουλευτικής υποστήριξης στους μαθητές αλλά και για να βοηθηθούν αυτοί στις σημαντικές εκπαιδευτικές και επαγγελματικές αποφάσεις που πρέπει να πάρουν ενόψει ενός πολυδαίδαλου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με 500+ σχολές και κυρίως ενόψει μιας δύσκολης και απαιτητικής αγοράς εργασίας σε μια κοινωνία όπου η ανεργία καλπάζει και το βιοτικό επίπεδο συνεχώς χειροτερεύει.

Επίσης προτείνεται η ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ στη Συμβουλευτική και τον Προσανατολισμό ώστε να μπορούν σε ετήσια βάση να τα παρακολουθούν πολύ περισσότεροι εκπαιδευτικοί.

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας. Θυμίζω ότι στην εποχή μας οι υποστηρικτικοί θεσμοί προς τους νέους ανθρώπους είναι εκ των ων ουκ άνευ για την επίτευξη κοινωνικής ευημερίας. Αν τελικά αυτή, εκτός από ΖΗΤΟΥΜΕΝΗ, είναι και ΕΠΙΘΥΜΗΤΗ.

(Εστάλη με e-mail στην Υπουργό και Υφυπουργό Παιδείας, το ΕΚΕΠ, το Π.Ι., τη Δ/νση Σπουδών του Υπ. Παιδείας κ.ά. αποδέκτες)
_