Παραθέτω το κείμενο μιας επιστολής που έστειλα προς την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας για το ζήτημα της ετήσιας αποστολής των στοιχείων των σχολείων που γίνεται με ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΗ συμπλήρωση σε 15 - 20 σελίδες πρωτότυπων εντύπων σε δύο αντίγραφα. Προσέξτε, δεν επιτρέπεται να γίνει αποστολή σε CD, με e-mail ή έστω εκτυπωμένων πινάκων με τα στατιστικά στοιχεία από ηλεκτρονικό υπολογιστή!!. Μόνο στα ειδικά έντυπα, συμπληρωμένα με το χέρι (δεν είναι σχεδιασμένα για να μπορούν να εκτυπωθούν, είναι σε μεγάλο μέγεθος Α3 και με συρραφή σαν τετράδιο). Ομολογώ ότι δεν μπορώ να κατανοήσω τη διαδικασία αυτή στην οποία συμμετέχω τα τελευταία 3 χρόνια και ελπίζω να πάρω μια τεκμηριωμένη απάντηση που θα σας κοινοποιήσω σε σχόλιο σ' αυτή την ανάρτηση. Δεν είμαι πολύ αισιόδοξος γιατί ανάλογη επιστολή είχα στείλει ξανά το 2007, αλλά δεν πήρα τότε καμιά απάντηση.
Αθήνα 20 Οκτωβρίου 2009
Προς κ. Διευθυντή Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και Υπευθύνους συλλογής στοιχείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Αξιότιμε κ. Διευθυντά
Την ίδια περίπου επιστολή είχα στείλει και πριν 2 χρόνια με ταχυδρομείο (2-11-2007) αλλά ΔΕΝ ΠΗΡΑ ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ και φυσικά εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι δεν ελήφθη υπόψη. Ελπίζω να πάρω μια απάντηση τώρα (θετική ή αρνητική αλλά τεκμηριωμένη) είτε με ταχυδρομείο, είτε με e-mail.
Είμαι εκπαιδευτικός στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων και σας έστειλα τα στατιστικά ΣΕ-6, ΣΕ-6Β και 6Γ του σχολείου μου. Χρησιμοποιούμε όπως πολλά σχολεία το πρόγραμμα ΕΠΑΦΟΣ που βοηθάει στην εξαγωγή στατιστικών στοιχείων, αφού εκεί καταχωρούμε τα στοιχεία μαθητών και καθηγητών και μπορούμε να τα επεξεργαστούμε γιατί υπάρχει δυνατότητα εξαγωγής τους σε μορφή Microsoft Excel. Επίσης, ευχαρίστως εργαζόμαστε για τη συλλογή των στοιχείων που μας ζητάτε, γιατί πιστεύουμε ότι η στατιστική μελέτη και αξιοποίησή τους σε ευρεία κλίμακα βοηθάει στον καλύτερο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας, με θετικά αποτελέσματα για την Εκπαίδευση στη χώρα μας.
Πρέπει να λάβετε υπόψη ότι οι έντυπες φόρμες που ζητάτε να συμπληρώνουμε με το χέρι είναι πιστεύω μια μέθοδος ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΗ σήμερα την εποχή των νέων τεχνολογιών και δεν μπορώ να πιστέψω ότι η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας δεν επωφελείται της αξιοποίησης των ηλεκτρονικών υπολογιστών για τις στατιστικές της μελέτες, ώστε αυτές να είναι όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστες με το μικρότερο κόστος και στο λιγότερο χρόνο. Η χειρόγραφη συμπλήρωση των εντύπων ενέχει τον κίνδυνο λαθών αντιγραφής και υπολογισμών (π.χ. προσθαφαιρέσεων μεταξύ στηλών) κ.λπ. από τον υπεύθυνο κάθε σχολείου που δεν έχει άφθονο χρόνο στη διάθεσή του αφού η κύρια εργασία του αφορά φυσικά τη διδασκαλία και την προετοιμασία της. Δεν πιστεύω να νομίζετε ότι υπάρχουν γραμματείς ή άλλο διοικητικό προσωπικό στα σχολεία. Δείτε λοιπόν τον 1ο πίνακα εκπαιδευτικού προσωπικού του ΣΕ-6 ή τον τεράστιο πίνακα αλλοδαπών-παλιννοστούντων που πρέπει να γίνουν χειρόγραφα και θα πειστείτε ότι και απλή αντιγραφή τους ενέχει τον κίνδυνο λαθών και είναι δυσχερής, χρονοβόρα και περιττή, τη στιγμή που τα στοιχεία υπάρχουν ήδη και το πρόγραμμα ΕΠΑΦΟΣ τα εξάγει εύκολα σε μορφή EXCEL και μπορεί εύκολα να μετατραπούν σε αρχεία κάθε μορφής (WORD, απλού κειμένου, Microsoft Access κ.ά.). Φανταστείτε τον εαυτό σας κ. Διευθυντά, να έγραφε δεκάδες φορές τις ίδιες λέξεις (ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ ……………………, ΓΕΝΝΗΣΗ ……………….., ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ……………………, ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ …………….., ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ …………………………………….., κ.λπ.) αφού αναγράφουν τα έντυπα μάλιστα μια παρατήρηση ότι «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΟΜΟΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ», παρατήρηση που εγείρει μειδίαμα και αναρωτιέται κανείς αν τα ομοιωματικά δεν ανήκουν στη γλώσσα μας (βλ. Λεξικό Φυτράκης: τα ομοιωματικά είναι σημείο γραφής με το οποίο υπονοείται η επάνω απ' αυτό γραμμένη λέξη, φράση ή αριθμός) ή απλώς επιθυμείτε ως υπηρεσία να τιμωρήσετε τον εκπαιδευτικό που αφιερώνει πολλές ώρες για την επιμελή στατιστική επεξεργασία, όπως τους μαθητές Δημοτικού που τους βάζουν τιμωρία να γράφουν την ίδια φράση πολλές φορές !!!
Μεγαλύτερο βέβαια κίνδυνο σημαντικών λαθών ενέχει η διαδικασία στην υπηρεσία σας της καταχώρησης των στοιχείων σε υπολογιστή από χιλιάδες σχολεία, που είναι απαραίτητη για την παραπέρα αξιοποίησή τους και σίγουρα διαρκεί εβδομάδες ή και μήνες, με εκατοντάδες ώρες επίπονης εργασίας αντιγραφής στοιχείων. Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να σας το γνωστοποιήσω εγώ αυτό, το ξέρετε ήδη πολύ καλά.
Δεν θα σας ήταν απλούστερο άραγε να δώσετε στα σχολεία με e-mail κάποιες φόρμες EXCEL (ή και του OPEN OFFICE που είναι δωρεάν και συμβατό, αν και όλα τα σχολεία έχουν νομίζω το MS Office) για συμπλήρωσή τους και να λαμβάνετε πάλι μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τα δεδομένα και με ελάχιστο κόπο και στον ελάχιστο δυνατό χρόνο να συνενώνετε όποια στοιχεία χρειάζεστε σε ενιαία αρχεία στατιστικής επεξεργασίας (σε προγράμματα όπως το SPSS π.χ. ή και το EXCEL που χειρίζονται δεκάδες διαφορετικούς τύπους αρχείων); Δεν νομίζω να μην έχετε πληροφορικούς που να μπορούν να κάνουν αυτή την απλή διαδικασία.
Επίσης δεν υπάρχει τεχνολογικός αναλφαβητισμός, σας διαβεβαιώνω, στους εκπαιδευτικούς της χώρας μας και στο 99% των σχολείων δεν θα υπάρχει πρόβλημα καταχώρησής τους από κάποιο συνάδελφο με λίγες γνώσεις πληροφορικής.
Ακόμη πιο αποδοτική θα είναι η on-line συμπλήρωσή τους ώστε τα στοιχεία να είναι άμεσα διαθέσιμα στους ερευνητές σας για επεξεργασία.
Εκτός από τα παραπάνω, πρέπει να σκεφτείτε και το σημαντικό οικονομικό όφελος για την υπηρεσία σας από την εξοικονόμηση εξόδων για την τυπογραφική εκτύπωση των φορμών αλλά και του κόστους των εργατοωρών για την αντιγραφή των στοιχείων σε υπολογιστές, το οικονομικό όφελος της υπηρεσίας σας και των υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας από την αποφυγή των εξόδων αποστολής, και φυσικά και το περιβαλλοντικό όφελος από την μείωση της σπατάλης χαρτιού, παράλληλα με το όφελος της διευκόλυνσης των υπευθύνων συλλογής στοιχείων στα σχολεία και τέλος και το όφελος της μείωσης των λαθών που συμβάλλει στην αξιοπιστία κάθε στατιστικής μελέτης.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας, θα ήμουν υποχρεωμένος αν με ενημερώνατε για τις σκέψεις και κυρίως για τις ενέργειές σας για τις παραπάνω παρατηρήσεις μου.
Με εκτίμηση
Γεώργιος Στάμος, Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ14.01, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου