Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου 2008

Απόψεις και Προτάσεις για την Επαγγελματική Εκπαίδευση – Επείγοντα μαθητικά θέματα προς επίλυση ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΑΓΙΑΣΜΟ.

Προς Αξιότιμους κ.κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υφυπουργό Παιδείας, Δ/νση Σπουδών Δ/θμιας Εκπ/σης του ΥΠ.Ε.Π.Θ., Tμήμα Τ.Ε.Ε. ΥΠ.Ε.Π.Θ., Δ/ντές και Προϊσταμένους Διευθύνσεων Β/θμιας Εκπ/σης και Γραφείων Ε.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε., Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. και κάθε ενδιαφερόμενο συνάδελφο εκπαιδευτικό.
Αξιότιμοι κ.κ., είμαι Εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ14.01, Γιατρός Βιοπαθολόγος και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Π.Ε.ΣΥ.Π. / Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.) και διδάσκω στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων.
Αν και οι προηγούμενες απόπειρες επικοινωνίας μέσα από το φιλόξενο αυτό βήμα δεν θεωρώ ότι απέδωσαν καρπούς, θα συνεχίσω κατά διαστήματα να δίνω κάποια τροφή για σκέψη στους παραπάνω αποδέκτες σχετικά με καθημερινά προβλήματα της εκπαίδευσης με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών μας. Σύμφωνα με τις παιδαγωγικές αρχές που μας δίδαξαν οι καθηγητές μας στην ΑΣΠΑΙΤΕ, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να σκεφτόμαστε και να ενεργούμε πάντα προς όφελος του μαθητή, αλλά αυτό είναι υποχρέωση και ΟΛΩΝ όσων εμπλέκονται σε κάποια εκπαιδευτική διαδικασία σε όλες τις ιεραρχικές βαθμίδες. Γι αυτό θα έπρεπε να υπήρχε (πρόταση: να δημιουργηθεί από το ΥΠΕΠΘ) ένα δημόσιο forum επικοινωνίας στο διαδίκτυο όπου να υποβάλλονται υποχρεωτικά για δημόσια συζήτηση οι προτάσεις των φορέων για όλα τα θέματα πριν να πάρουν τη μορφή εγκυκλίων για άμεση εφαρμογή και μετά να είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν αλλαγές. Αλλιώς (και γι αυτό γράφω δημόσια), συνήθως οι εκπαιδευτικοί δεν γνωρίζουμε σε ποιους και πότε να αποταθούμε για το κάθε εκπαιδευτικό θέμα (π.χ. ποιοι – ονομαστικά - άνθρωποι καθορίζουν και πότε την ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων, ποιοι αποφασίζουν και πότε για τις αναθέσεις των μαθημάτων και της συγγραφής και επιλογής σχολικών βιβλίων, ποιοι αποφασίζουν τα προγράμματα σπουδών κ.λπ.) και έτσι οι έγκαιρες παρεμβάσεις είναι πολύ δύσκολες.
Θα θίξω σήμερα σύντομα τα εξής ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ για την αρχή της σχολικής χρονιάς θέματα: 1) Απορριφθέντες μαθητές Τ.Ε.Ε. β’ κύκλου. 2) Πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή σε Τ.Ε.Ι. μαθητών Τ.Ε.Ε. 3) Η «Νοσηλευτική» να γίνει πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα ειδικότητας στην ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών. 4) Επιστροφή σχολικών βιβλίων για …καταστροφή. 5) Αναθέσεις μαθημάτων ΕΠΑ.Λ. 6) Συγγραφή σχολικών βιβλίων. 7) Αγωγή Υγείας. 8) ΕΠΑ.Σ. ειδικότητας Βοηθού Νοσηλευτή του Υπουργείου Υγείας. 9) Γενική Παιδεία.

1) ΘΕΜΑ: ΑΠΟΡΡΙΦΘΕΝΤΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ Τ.Ε.Ε. Β’ ΚΥΚΛΟΥ. Λίγες μέρες πριν τον αγιασμό και καμιά απάντηση από το ΥΠ.Ε.Π.Θ., τμήμα Τ.Ε.Ε.!! Οι μαθητές αυτοί (πολλές φορές εργαζόμενοι και με ποικίλα οικονομικά, οικογενειακά και κοινωνικά προβλήματα) οδηγούνται πρακτικά ΕΚΤΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ αφού δεν τους επιτρέπεται η εγγραφή τους για επανάληψη της ΜΙΑΣ τάξης που οφείλουν, όπως ορίζει ο νόμος. Τους επιτρέπεται μόνο εγγραφή στη Β’ ΕΠΑ.Λ., ώστε να φοιτήσουν σε 2 τάξεις, δηλαδή για να χάσουν μια επιπλέον χρονιά. Αυτό είναι άδικο και παράνομο. Είναι κατεπείγον λοιπόν ζήτημα να εκδοθεί άμεσα εγκύκλιος που να επιτρέπει να γραφτούν οι μαθητές αυτοί (εκατοντάδες πανελλαδικά) στην αντίστοιχη Γ’ ΕΠΑ.Λ. αφού τα ίδια βιβλία ειδικοτήτων των Τ.Ε.Ε. μοιράζονται και τα προγράμματα σπουδών της Γ’ ΕΠΑ.Λ. και Α’ Τάξης Τ.Ε.Ε. Β’ κύκλου είναι κατά 80% ταυτόσημα. Και θα πρέπει να ειδοποιηθούν μετά την έκδοση της εγκυκλίου οι μαθητές από τα σχολεία να έλθουν για εγγραφή, γιατί πολλοί έχουν ήδη απογοητευθεί, δεν περιμένουν λύση στο πρόβλημα και έχουν αποφασίσει να σταματήσουν το σχολείο. Και ελάχιστους να κερδίσει το σχολείο, θα είναι τεράστιο το κέρδος για την κοινωνία μας.
2) ΘΕΜΑ: Να δοθεί ευκαιρία σε όσους μαθητές Β’ Κύκλου απέτυχαν στις ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ Τ.Ε.Ι. να ξαναδώσουν του χρόνου μελετώντας την ίδια ύλη στην οποία εξετάσθηκαν εφέτος, γιατί δεν έχουν διδαχθεί την ύλη των 4 μαθημάτων στην οποία θα εξετασθούν οι μαθητές της Γ’ ΕΠΑ.Λ.
Εδώ να τονίσω ότι η αιφνιδιαστική αλλαγή τον περασμένο Ιούνιο του τρόπου εξέτασης των μαθητών, δηλαδή η προσθήκη ενός ακόμη μαθήματος στα 3 πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα που είχαν ορισθεί πριν ένα χρόνο τουλάχιστον, δεν ήταν σωστή, αλλά έπρεπε να είχε εξαγγελθεί ήδη από την είσοδο των μαθητών στο ΕΠΑ.Λ. ώστε να προγραμματίσουν την προετοιμασία τους έγκαιρα σε όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα.
3) ΘΕΜΑ: ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ. Έγινε μια αναγκαία αλλαγή των μαθημάτων ειδικότητας που εξετάζονται πανελλαδικώς και συσχετίσθηκαν καλύτερα στις περισσότερες ειδικότητες με το περιεχόμενο σπουδών (π.χ. μέχρι τώρα υπήρχε στους Βοηθούς Βρεφονηπιοκόμων η «Νοσολογία», τελείως άσχετο μάθημα με την κατεύθυνση σπουδών τους, τα παιδιά αυτά δυσκολεύονταν περισσότερο, σε σχέση με μαθητές του Τομέα Υγείας Πρόνοιας πιο συναφών ειδικοτήτων με το μάθημα αυτό, που είχαν διδαχθεί και άλλα παρόμοια μαθήματα, είχαν εμπειρία από Νοσοκομεία κ.λπ. Το μάθημα άλλαξε σωστά σε «Αγωγή Προσχολικής Ηλικίας»). Με την ίδια λογική, στους Βοηθούς Νοσηλευτών το μάθημα που ανακοινώθηκε στο οποίο θα εξετάζονται είναι τα «Στοιχεία Παθολογίας». Δίνεται μάλιστα ένα βιβλίο που παρά τις φιλότιμες προσπάθειες να αποτελέσει εγχειρίδιο αναφοράς για πάνω από 150 !! νόσους, δεν συνιστάται βέβαια για μελέτη από μαθητές για πανελλαδικές εξετάσεις. Και είναι τόσο προφανές!! Οι μαθητές με ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ». Κάνουν αρκετές ώρες θεωρία και εργαστήριο, η εξέτασή τους στη «Νοσηλευτική» θα αποτελέσει κίνητρο εμβάθυνσης στο βασικό αντικείμενο της ειδικότητας τους, η μελέτη θα τους ωφελήσει πολύ στην άσκηση του επαγγέλματός τους αργότερα, θα αποφύγουν την παπαγαλία σε δεκάδες λίστες συμπτωμάτων και αιτίων σπανίων νοσημάτων που δεν θα συναντήσουν ποτέ (γιατί μέχρι τώρα για το μάθημα «Νοσολογία» η παπαγαλία ήταν το μυστικό της επιτυχίας μαζί βέβαια με την αξιέπαινη συνέπεια, επιμονή και προσπάθεια των μαθητών που αξίζουν συγχαρητήρια) και βέβαια μην ξεχνάτε ότι ΔΕΝ θα γίνουν Γιατροί Παθολόγοι αλλά Νοσηλευτές. Και στον ΑΣΕ.Π. Εκπαιδευτικών, στη «Νοσηλευτική» εξετάζονται οι συνάδελφοι Νοσηλευτές, όχι στην «Παθολογία». Επίσης στο μάθημα «Νοσηλευτική» διδάσκονται τα κύρια συμπτώματα και σημεία και η διαγνωστική διαδικασία για τις περισσότερες βασικές νόσους, δηλαδή περιλαμβάνονται στοιχεία Παθολογίας. ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΟΝΟΣ. Ας αλλάξει πριν την έναρξη των μαθημάτων το εξεταζόμενο μάθημα σε «Νοσηλευτική» και ειδικότεροι από εμένα συνάδελφοι Εκπαιδευτικοί Νοσηλευτές ας ορίσουν την ύλη (προτείνω επιλογή της και από τα δύο σχετικά βιβλία Νοσηλευτικής που δίνονται στους μαθητές, ώστε να καλύπτεται και η Βασική και η Ειδική Νοσηλευτική, σε έκταση ανάλογη με τα άλλα εξεταζόμενα μαθήματα).
4) ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΓΙΑ …ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.
Παράδειγμα πρόσφατο μιας εγκυκλίου που πιστεύω ότι θα είχε «αποφευχθεί» αν το περιεχόμενό της είχε υποβληθεί σαν πρόταση για συζήτηση είναι η 65351/Γ2, 19-5-2008 για την υποχρεωτική επιστροφή των εκατομμυρίων σχολικών βιβλίων από τους μαθητές ώστε να καταστραφούν ή να ξαναχρησιμοποιηθούν (για να μην καταστραφούν μερικά από αυτά από τους μαθητές). Έχω βιβλία από το σχολείο ακόμη στη βιβλιοθήκη μου, αλλά σκεφθείτε ότι σε μερικά σπίτια τα σχολικά βιβλία θα είναι τα μόνα βιβλία με διαμάντια της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας και ποίησης και ΑΞΙΖΕΙ αυτά τα βιβλία να μην καταστραφούν ακόμη και αν διαβαστούν και ελάχιστες μόνο σελίδες τους έστω και μετά από χρόνια. Ίσως επίσης θα είναι οι μόνες πηγές επαφής με το πνεύμα των αρχαίων ελλήνων. Θα καταστρέψει λοιπόν το επίσημο ελληνικό κράτος την Αντιγόνη, την Απολογία του Σωκράτη, την Ιλιάδα και την Οδύσσεια; Την Ελληνική Ιστορία; Τα βιβλία Μαθηματικών, Στατιστικής, Φυσικής, Βιολογίας, τα βιβλία ειδικότητας των τάξεων του Επαγγελματικού Λυκείου που θα χρειασθούν οπωσδήποτε κατά την άσκηση του επαγγέλματος; Έχουμε εξαντλήσει τα περιθώρια ανακύκλωσης από άλλες πηγές και φθάσαμε στο ΜΟΝΟ υλικό που η ΜΗ ανακύκλωσή του προσφέρει μεγαλύτερο όφελος από την ανακύκλωσή του, το σχολικό βιβλίο; ΟΧΙ βέβαια. Πολλές φωνές διαμαρτυρίας «ανέβηκαν» ήδη στο διαδίκτυο και ελπίζω ότι η εγκύκλιος θα μείνει γίνει ανενεργή πριν εφαρμοσθεί.

5) ΘΕΜΑ: ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΠΑ.Λ. Έχω ξαναθίξει το ζήτημα. Πρέπει πολύ σύντομα οι υπεύθυνοι να ορίσουν τις πρώτες και δεύτερες αναθέσεις στα θεωρητικά και εργαστηριακά μαθήματα για τους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ., όπως πρόσφατα έχει γίνει για τα Γυμνάσια και Λύκεια. Πρέπει φυσικά να ληφθούν υπόψη τα προγράμματα σπουδών των αντίστοιχων Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. με κάθε ειδικότητα εκπαιδευτικών. Έχω συμμετάσχει στη διαδικασία καθορισμού κενών και πλεονασμάτων (που ζητάνε οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όταν θέλουν να κάνουν προγραμματισμό τοποθετήσεων εκπαιδευτικών) και σας διαβεβαιώνω ότι ο καθορισμός των αναθέσεων είναι απολύτως αναγκαίος (είχε γίνει πριν πολλά χρόνια και τα μαθήματα έχουν αλλάξει ριζικά).
6) ΘΕΜΑ: ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ. Πότε θα προγραμματισθεί ο ανοικτός διαφανής διαγωνισμός για τη συγγραφή νέων βιβλίων για την Επαγγελματική Εκπαίδευση; Ένα καλό βιβλίο χρειάζεται πολλούς μήνες για να γραφτεί και για να έχουμε την επόμενη σχολική χρονιά αρκετά νέα βιβλία πρέπει οι διαδικασίες να ξεκινήσουν άμεσα. Εκτός αν για οικονομικούς και άλλους λόγους θα συνεχίσουν για αρκετά χρόνια να δίνονται τα βιβλία των Τ.Ε.Ε.
7) ΘΕΜΑ: ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ - ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α’ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑ.Λ. ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. Είχα τονίσει και στο παρελθόν, ΠΡΙΝ την έναρξη λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ., ότι ΔΕΝ εκπροσωπείται με κάποιο εισαγωγικό μάθημα ο Τομέας Υγείας Πρόνοιας στον Κύκλο Υπηρεσιών στην Α’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. και πραγματικά οι μαθητές δεν έχουν ενημέρωση επαρκή για τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας στην πράξη, αφού δεν έχουν ενεργό συμμετοχή τους σε κάποιο σχετικό εισαγωγικό μάθημα. Ενώ σωστά υπάρχουν μαθήματα π.χ. πληροφορικής, τεχνολογίας και οικονομίας που σχετίζονται με τους περισσότερους αντίστοιχους τομείς. Επίσης σε κανένα Κύκλο, ούτε στο Γενικό Λύκειο δεν υπάρχει το βιωματικό μάθημα – Εργαστήριο ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ . Θα έπρεπε ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ Α’ ΤΑΞΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΓΕΝΙΚΟΥ ή ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ να επωφελείται από τουλάχιστον δίωρη εβδομαδιαία βιωματική διδασκαλία «AΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ» αλλά και να διδάσκεται και το μάθημα ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
Η «ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ» για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές ΟΛΩΝ των σχολείων αποτελεί υλικό Γενικής Παιδείας και επομένως είναι υποχρέωση του Σχολείου να την παρέχει. Σχετίζεται άμεσα με τη στάση ζωής που θα αναπτύξουν οι έφηβοι απέναντι στην υγιεινή διατροφή, τον αθλητισμό, το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τα άτομα με αναπηρίες, τα πυρηνικά, την προστασία του περιβάλλοντος, την εθελοντική αιμοδοσία κ.λπ. Το μάθημα θα δώσει την ευκαιρία της συζήτησης με τους εφήβους των τρόπων πρόληψης των κυριότερων νοσημάτων για τη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής τους υγείας. ΝΑΙ, είναι θέμα Παιδείας πως θα αποφύγουμε τις περισσότερες νόσους που μαστίζουν την ανθρωπότητα (το διαβήτη, το AIDS, την ηπατίτιδα, τον καρκίνο, τα ατυχήματα κ.λπ.) . Τα προγράμματα Αγωγής Υγείας είναι πολύ σημαντικά και πρέπει να αυξηθούν, αλλά δεν συμμετέχουν όλοι οι μαθητές και δεν μπορούν να είναι τόσο πολλά σε κάθε σχολείο (όπως η πράξη έχει δείξει) ώστε ΟΛΑ τα παραπάνω θέματα να τίθενται για προβληματισμό σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές. Για παράδειγμα ένα πρόγραμμα για το αλκοόλ, θα έπρεπε να γίνεται σε ΟΛΑ τα σχολεία, ΚΑΘΕ χρόνο και να συμμετέχουν ΟΛΟΙ οι μαθητές. Μπορεί να γίνει; Προφανώς όχι. Ενώ είναι εφικτό να αφιερωθούν αρκετές ώρες για το αλκοόλ στα πλαίσια της «Αγωγής Υγείας» ως βιωματικού μαθήματος κάθε χρόνο για όλους τους μαθητές. Ας θυσιάσουμε λίγο σχολικό χρόνο ΕΝΤΟΣ ΩΡΟΛΟΓΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, ΑΞΙΖΕΙ !!
Για τις "ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ" οι λόγοι της αναγκαιότητας της διδασκαλίας είναι προφανείς. Οι μαθητές κινούνται, τρέχουν, ταξιδεύουν, αθλούνται και εκτός σχολείου. Θα πρέπει να μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κίνδυνο για την υγεία τους και τη ζωή τους ανά πάσα στιγμή καθώς και να προσφέρουν βοήθεια σε κάθε συνάνθρωπό τους που έχει ανάγκη. Επίσης η ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ θα πρέπει να τους εμφυσείται από τα σχολικά τους χρόνια ώστε να τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή.

8) ΘΕΜΑ: Στο ΦΕΚ 427 / 13-3-2008, αναπτύσσεται το ωρολόγιο πρόγραμμα για τις ΕΠΑ.Σ. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΒΟΗΘΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ. Μα δεν αποφάσισε ΣΩΣΤΑ η πολιτεία μετά από παραινέσεις των εκπαιδευτικών ότι η ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών θα περιληφθεί στα ΕΠΑ.Λ, ώστε οι μαθητές να λαμβάνουν και Γενική Παιδεία που τους είναι απαραίτητη για την άσκηση του λειτουργήματος του Νοσηλευτή; Τότε πώς η ίδια πολιτεία δημιουργεί την ειδικότητα αυτή εκτός από τα ΕΠΑ.Λ. και σε ΕΠΑ.Σ. (άλλου Υπουργείου αλλά της ίδιας χώρας!!!) και βάζει τους γονείς και τα παιδιά σε δίλημμα για τις επιλογές τους; Θα έχουν οι απόφοιτοι των διαφορετικών σχολείων διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα; Θα έχουν μάθει διαφορετικά πράγματα; Δεν θα ασκούν το ίδιο επάγγελμα; Δεν θα έχουν αδικηθεί τα παιδιά στις ΕΠΑ.Σ. του Υπουργείου Υγείας που δεν θα έχουν απολυτήριο Λυκείου και θα έχουν ΕΛΛΙΠΗ μόρφωση, χωρίς Γενική Παιδεία; Ποιος θα μας απαντήσει, εκπρόσωπος ποιου Υπουργείου; Μήπως το ΥΠΕΠΘ θα έπρεπε να είναι ο αποκλειστικός φορέας εκπαίδευσης αφού γι αυτό λέγεται Υπουργείο Εθνικής Παιδείας; Και μήπως μετά νομιμοποιηθούν και ιδιωτικές ΕΠΑ.Σ. με ειδικότητα Βοηθού Νοσηλευτή, που βέβαια ούτε αυτές θα παρέχουν Γενική Παιδεία; Σχετικό είναι και το επόμενο θέμα βέβαια.
9) ΘΕΜΑ: ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ. Έχω γράψει ξανά για τις διαφορές ΕΠΑ.Σ. και ΕΠΑ.Λ. και για το ΛΑΘΟΣ να μην προσφέρεται η αναγκαία ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ στους μαθητές μας των ΕΠΑ.Σ. (πιστεύω θα αλλάξει, αλλά μέχρι τότε θα έχουν για μερικά χρόνια χάσει χιλιάδες μαθητές βασικά εφόδια για τη ζωή τους). Θα έπρεπε να είχε γίνει αναβάθμιση ΟΛΩΝ των Τ.Ε.Ε. σε ΕΠΑ.Λ. για όλες τις ειδικότητες και όχι υποβάθμιση των σπουδών στα παιδιά μας που θα πάνε στις ΕΠΑ.Σ., με αφαίρεση του ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ της προσφοράς Γενικής Παιδείας) Άρα επαναφέρω την πρόταση για αναβάθμιση των υφιστάμενων ΕΠΑ.Σ. σε ΕΠΑ.Λ. ή στην προσθήκη μαθημάτων Γενικής Παιδείας στο πρόγραμμα σπουδών των ΕΠΑ.Σ., άμεσα. Τα παιδιά μας που φοιτούν στις ΕΠΑ.Σ. δικαιούνται επίσης και κανονικό απολυτήριο ισότιμο με του ΕΠΑ.Λ. / ΓΕ.Λ. και να επιτρέπεται να δίνουν και στα Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. αν επιθυμούν.
Για πληρέστερη αιτιολόγηση της παραπάνω θέσης, θα αναφέρω σύντομα ότι η στάση ζωής των ανθρώπων απέναντι στον Άνθρωπο και το Περιβάλλον καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη Γενική Παιδεία που αυτοί λαμβάνουν στα μαθητικά τους χρόνια. Τα τελευταία χρόνια με την εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης και της Συμβουλευτικής, γίνονται παγκοσμίως προσπάθειες οι μαθητές να αναπτύσσονται ολόπλευρα ως προσωπικότητες και να αποκτούν δυνάμεις που να τους επιτρέπουν να εξελίσσουν την κοινωνία όπου θα ζήσουν προς το καλύτερο, με βάση ανθρωπιστικές, ηθικές και πνευματικές αξίες. Το Σχολείο λοιπόν σήμερα έχει κυρίως κοινωνικό και ανθρωπιστικό ρόλο, απευθύνεται στην Ψυχή και το Πνεύμα και αρνείται το ρόλο της απλής, στείρας, μηχανιστικής μετάδοσης τεχνικών γνώσεων που με την αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας θα είναι άχρηστες σε λίγα χρόνια. Μόνο με την παροχή Γενικής Παιδείας στα παιδιά μας μπορούν να τεθούν οι βάσεις για ανθρώπους με πνευματική και ηθική συγκρότηση τέτοια, που να εγγυάται τη διασφάλιση ενός καλύτερου αύριο για την κοινωνία μας. Επίσης, η επιμονή μας στο να προσπαθούν οι μαθητές να κάνουν νοητικούς συσχετισμούς, οι οποίοι ευνοούνται κυρίως μέσα από τη διδασκαλία των θεωρητικών μαθημάτων Γενικής Παιδείας, διευκολύνει την ανάπτυξη της εφηβικής αφαιρετικής κριτικής σκέψης και την αξιοποίηση από τους μαθητές ολόκληρου του πνευματικού τους δυναμικού, με αποτέλεσμα την ολόπλευρη ανάπτυξή τους, σύμφωνα με τη σύγχρονη Παιδαγωγική Ψυχολογία. Ενώ αν αφεθούν σε μια χαλαρή παροχή πρακτικών γνώσεων, έμμεσα ευνοείται η καθήλωσή τους σε ένα στάδιο πνευματικής ανάπτυξης ανάλογο με το στάδιο συγκεκριμένης σκέψης των μικρότερων παιδιών (Δημοτικού – Α’ Γυμνασίου περίπου), εφόσον λείπουν τα κίνητρα ανάπτυξης πιο πολύπλοκων συλλογισμών που – μην έχετε καμιά αμφιβολία – ΜΠΟΡΟΥΝ να κάνουν, αρκεί να έχουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό κίνητρο. Και πέραν του θέματος της πνευματικής ανάπτυξης, Ο ΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΣ ΤΕΧΝΙΤΗΣ ΑΡΑΓΕ, ΠΩΣ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΘΕΙ ΣΤΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ή ακόμη και στην ΑΛΛΑΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ όταν χρειασθεί, με τις δικές του δυνάμεις, όταν δεν θα τις έχει ασκήσει, δοκιμάσει, αναπτύξει στο μέγιστο δυνατό, αφού δεν θα του έχει δοθεί η ευκαιρία, στην πιο κατάλληλη ηλικία, στην εφηβεία; Και πως θα βρει δουλειά στο απαιτητικό μέλλον χωρίς απολυτήριο Λυκείου;
Θα ήθελα λοιπόν οι ονομασίες ΕΠΑ.Λ.- ΕΠΑ.Σ., να αφορούν απλώς κάποιους ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥΣ διαχωρισμούς ειδικοτήτων και όχι ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥΣ διαχωρισμούς των εφήβων της χώρας μας σε άξιους ή όχι παροχής Γενικής Παιδείας και παραπέρα εξέλιξης. Ευχαριστώ πολύ για την υπομονή και την προσοχή σας

2 σχόλια:

Λ. είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Γιώργος Στάμος είπε...

Αυτή ήταν η εγκύκλιος για την επιστροφή βιβλιών. Μάλλον αυτή έδωσε την ιδέα για το θέμα στις Πανελλαδικές στις 15-5-2009 : Συχνά παρατηρείται πολλοί μαθητές να καταστρέφουν τα σχολικά τους βιβλία στα προαύλια των σχολείων κατά το τέλος του σχολικού έτους. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να αιτιολογήσετε το παραπάνω φαινόμενο και να αναφερθείτε στους τρόπους που θα συμβάλουν στην αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης (500-600 λέξεις).

Μονάδες 40

Ευτυχώς, πρώιμα έχουμε απαντήσει ...



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Βαθμός
ασφαλείας ……
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ENIAIOΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, Μαρούσι,
19-5-2008 ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ Αριθ.
Πρωτ.

65351/Γ2
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Βαθ. Προτερ.

Ανδρέα Παπανδρέου 37, 15180 Μαρούσι
1. Περιφερειακές Διευθύνσεις όλης της
Χώρας.
2. Διευθύνσεις και Γραφεία Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης όλης της χώρας.
3. Σχολικές μονάδες όλης της
χώρας (μέσω των Διευθύνσεων Δ.Ε.).
Πληροφορίες : Α. Νικολόπουλος
Τηλέφωνο : 210-34.42.234

ΠΡΟΣ :







ΘΕΜΑ: «Επιστροφή βιβλίων»



Έχει παρατηρηθεί ότι στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς πολλοί μαθητές
προβαίνουν στην καταστροφή των βιβλίων τους (σκίσιμο, διασκορπισμός
σελίδων, κάψιμο) στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Ένα τέτοιο «έθιμο»
αντίκειται στο δημοκρατικό ιδεώδες, καθώς υποδηλώνει την έλλειψη
ευαισθησίας για την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και αποκαλύπτει την απουσία
σεβασμού στον έντυπο λόγο και, εν γένει, στην πνευματική αξία που
εμπεριέχουν τα βιβλία.
Επιπλέον, γίνεται σαφές ότι οι μαθητές δεν έχουν αντιληφθεί το
δυσβάσταχτο
οικονομικό βάρος που αποτελεί η έκδοση των σχολικών εγχειριδίων, ετησίως,
για τους φορολογούμενους γονείς τους. Παράλληλα, καθίσταται αισθητή η
έλλειψη οικολογικής παιδείας και ευαισθησίας με αποτέλεσμα την επιβάρυνση
του φυσικού περιβάλλοντος, λόγω της κατασπατάλησης φυσικών πόρων.
Άλλωστε, η πρόκληση φθορών στα σχολικά βιβλία υποβαθμίζει την
αισθητική αντίληψη των μελών της σχολικής κοινότητας και αντιβαίνει στην
πολιτιστική καλλιέργεια, που πρέπει να διέπει τους εμπλεκομένους στην
εκπαιδευτική διαδικασία.
Δεδομένων των δυσάρεστων συνεπειών αυτού του φαινομένου, καλούνται οι
Διευθυντές των σχολικών μονάδων, με δική τους ευθύνη, να ενημερώσουν τους
εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές, για την ανάγκη επιστροφής των
βιβλίων στα σχολεία, στο τέλος της φετινής σχολικής χρονιάς 2007-08. Τα
επιστρεφόμενα βιβλία προορίζονται για ανακύκλωση προκειμένου να
εξοικονομηθούν χρήματα, τα οποία και θα διατεθούν στις σχολικές επιτροπές
για τη βελτίωση των σχολικών υποδομών.
Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, 2008-09, οι Διευθυντές των
σχολικών μονάδων καλούνται να ενημερώσουν εκπαιδευτικούς, γονείς και
μαθητές για την εφαρμογή του συστήματος της επιστροφής και
επαναχρησιμοποίησης βιβλίων σε άριστη κατάσταση. Αναλυτικότερα, οι μαθητές
οφείλουν να διατηρούν καθαρά τα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα επιστραφούν
με τη λήξη του σχολικού έτους και θα διανεμηθούν στους μαθητές που θα τους
διαδεχθούν. Εξαιρούνται μόνο εκείνα τα σχολικά εγχειρίδια που προορίζονται
για χρήση μεγαλύτερη του ενός έτους. (π.χ. βιβλία Πληροφορικής, βιβλία
αναφοράς κ.ά.)
Με την εφαρμογή του συστήματος της επιστροφής των βιβλίων θα γίνεται
εξοικονόμηση χρημάτων, αφού θα επαναχρησιμοποιούνται τα καθαρά αντίτυπα
και ανακυκλώνονται τα φθαρμένα. Κατά αυτόν τον τρόπο, θα αποφεύγεται η
κατασπατάληση χαρτιού, που είναι οικολογικά επιζήμια, και θα εμπεδώνεται ο
σεβασμός των μαθητών στην πνευματική αξία των σχολικών βιβλίων, γεγονός που
θα έχει άλλωστε τεράστια παιδαγωγική σημασία.