Τετάρτη 1 Σεπτεμβρίου 2010

ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΠΑ.Λ. (ΟΜΑΔΑ Β) ΣΤΑ ΑΝΩΤΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ

Το κείμενο εστάλη με e-mail στην Υπουργό Παιδείας, στους Υφυπουργούς, στη Διεύθυνση Σπουδών Δ/Θμιας Εκπ/σης και στο Τμήμα Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και στο http://ypepth.opengov.gr/panaretos/

Διαβάσαμε στη Συνέντευξη τύπου για τα αποτελέσματα των εξετάσεων (25/8/10) το εξής σχόλιο του Υφυπουργού Παιδείας:

Γ. ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ: Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, έχω να σας πω και άλλα αν θέλετε αργότερα, αλλά ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 2006 έγινε μια πολιτική επιλογή να μπορούν από τα ΕΠΑΛ μαθητές να μπαίνουν στα Πανεπιστήμια, όχι στα ΤΕΙ. Φέτος οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ αυτής της κατηγορίας είναι 372. Και έχουμε ένα ολόκληρο σύστημα εξετάσεων γι’ αυτή την κατηγορία. Αυτό λοιπόν είναι μια απόδειξη ότι αυτή η επιλογή απέτυχε. Δεν μπορεί να το αγνοήσει κανείς αυτό και να πει ότι «απέτυχε, αλλά μπορεί να βελτιωθεί».

Και στη συνέχεια:
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς είπατε πριν ότι απ’ την επόμενη χρονιά θα έχουμε διορθωτικές αλλαγές. Αντιλαμβάνομαι απ’ αυτά που είπατε ότι καταργείται αυτή η πρόσβαση φαντάζομαι από τα ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια, αφού απέτυχε, το είπατε ευθαρσώς.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν θα έχουμε το πλήρες κείμενο των αλλαγών έτοιμο, θα σας το παρουσιάσουμε.

Από το παραπάνω κομμάτι της συνέντευξης τεκμαίρεται σαφέστατα η πρόθεση του ΥΠΔΒΜΘ για την κατάργηση της δυνατότητας των μαθητών ΕΠΑ.Λ. (ομάδα Β) να εξετάζονται σε 6 μαθήματα πανελλαδικώς και να διεκδικούν την εισαγωγή τους στα Α.Ε.Ι. και Ανώτατες Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές μαζί με τους μαθητές ΓΕ.Λ.

Να θυμίσουμε ότι η δυνατότητα αυτή ήταν ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των ΕΠΑ.Λ. και ΕΙΔΟΠΟΙΟΣ ΔΙΑΦΟΡΑ από τα παλαιότερα Τ.Ε.Ε., που διόρθωνε μια αδικία και αναβάθμιζε τυπικά και ουσιαστικά το επίπεδο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ, ΥΠΗΡΧΑΝ ΤΑ ΕΞΗΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ :

Α) των «κακών» μαθητών της Γ’ Γυμνασίου που «δεν άξιζαν» να μπουν στο Πανεπιστήμιο και εγγράφονταν στα Τ.Ε.Ε. για να «μάθουν μια τέχνη» και τους δίνονταν ΛΙΓΕΣ θέσεις στα Τ.Ε.Ι. (πολύ μικρότερο ποσοστό εισακτέων σε σχέση με το ποσοστό τους επί του συνόλου των μαθητών), και ελάχιστες θέσεις σε σχολές Αστυφυλάκων και Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών

Β) των «καλών» μαθητών της Γ’ Γυμνασίου που πήγαιναν στα Γενικά Λύκεια με ΣΤΟΧΟ ΖΩΗΣ την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. και ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ αντικείμενο σπουδών την ύλη των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων, απαξιώνοντας κάθε άλλο μορφωτικό αντικείμενο, κάθε καθηγητή άλλης ειδικότητας αλλά και το σχολείο γενικότερα με την κυριαρχία των φροντιστηρίων και με τις ψευδώς δικαιολογημένες απουσίες.

Λειτουργούσε φυσικά αδυσώπητα η «αυτοεκπληρούμενη προφητεία» και οι «κακοί» μαθητές γίνονταν χειρότεροι αφού δεν μπορούσαν λόγω της νομοθεσίας να θέσουν υψηλούς στόχους εισαγωγής σε Α.Ε.Ι. αλλά και σε Τ.Ε.Ι. λόγω των ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ θέσεων σε σχέση με τον αριθμό τους. ΔΕΝ έδιναν καν πανελλαδικές οι μισοί σχεδόν μαθητές γιατί υπήρχε (υπάρχει ακόμη) η υποχρέωση να κάνουν μηχανογραφικό το Μάρτιο και να δίνουν ξεχωριστά πανελλαδικές εξετάσεις και ξανά 2η φορά (άκρως παράδοξο) ΤΑ ΙΔΙΑ μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις. Πολλοί μαθητές, με την δεδομένη μειωμένη τους αυτοπεποίθηση θεωρούσαν άσκοπη την προσπάθεια για πανελλαδικές και έδιναν μόνο τις ενδοσχολικές εξετάσεις (ευκολότερες κατά τεκμήριο). Ενώ οι μαθητές Λυκείων έδιναν ΟΛΟΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ πανελλαδικές αφού ο βαθμός εθεωρείτο βαθμός και ενδοσχολικών εξετάσεων και είχαν επομένως ένα επιπλέον κίνητρο απόδοσης.

Η ΑΛΛΑΓΗ
Δόθηκε λοιπόν κάποια στιγμή και πολύ σωστά η δυνατότητα να καταργηθούν τα στερεότυπα και να μπορούν οι μαθητές να επιλέγουν τα ΕΠΑ.Λ., για να πάρουν ένα αναγνωρισμένο Πτυχίο στην ειδικότητα που τους αρέσει μαζί με το Απολυτήριο ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΠΟΚΛΕΙΟΝΤΑΙ από την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. και Ανώτατες Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές. Έτσι σιγά σιγά θα έπαυε ο στυγνός διαχωρισμός σε καλούς – κακούς μαθητές και άρα άξιους και ανάξιους, γιατί στην ηλικία των 15 χρόνων ο μαθητής έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες που ενδεχομένως δεν του δόθηκε η ευκαιρία να αποδείξει και ακόμη και αν έχει κακή επίδοση σε κάποια μαθήματα ΜΠΟΡΕΙ να ανασκευάσει, να προσπαθήσει, να βελτιωθεί και να θέσει υψηλούς στόχους.

Δυστυχώς η αλλαγή συνδυάστηκε με την θεσμοθέτηση και των ΕΠΑ.Σ., υποβαθμισμένων σχολών όπου δεν παρέχεται Γενική Παιδεία και οι μαθητές ΔΕΝ έχουν δυνατότητα συμμετοχής σε εξετάσεις ΟΥΤΕ για Τ.Ε.Ι. ως οι παρίες της εκπαίδευσης αλλά και της κοινωνίας, αφού προορίζονται για χαμηλόμισθοι εργαζόμενοι, βοηθοί χωρίς δυνατότητες ανέλιξης στο επάγγελμα που αγαπούν. Φυσικά ο αριθμός των μαθητών αυτών φθίνει, ως απόδειξη του λανθασμένου αυτού εκπαιδευτικού σχεδιασμού.

ΤΟΤΕ ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΠΑ.Λ. ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ Β ΓΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΕ Α.Ε.Ι. ΚΑΙ ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ;

Συνοπτικά αναφέρω ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ και κάποιες ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ.

Προέχει φυσικά το ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΟΜΑΔΑ Β ΤΩΝ ΕΠΑ.Λ. και να συνεχίσουν οι μαθητές ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΕ Α.Ε.Ι. ΚΑΙ ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ

Υπάρχουν λοιπόν τα εξής ΔΕΔΟΜΕΝΑ μέχρι σήμερα:

1ο ) Το επί πολλά χρόνια κατεστημένο καθεστώς υποτίμησης από την κοινωνία των παιδιών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που εξακολουθούν να έχουν ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ και ΑΔΙΚΑ μειωμένη αυτοεκτίμηση και την αίσθηση ότι έχουν λιγότερες δυνατότητες από τους συμμαθητές τους των Γενικών Λυκείων. Πρέπει οι καθηγητές με την αρωγή των γονιών και της Πολιτείας να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να καταλάβουν ότι ΔΕΝ ΥΣΤΕΡΟΥΝ πνευματικά από τους μαθητές Λυκείων και ότι είναι στη δυναμική εφηβική ηλικία κατά την οποία με προσπάθεια και συνέπεια ΜΠΟΡΟΥΝ να αυτοβελτιωθούν και να κερδίσουν το χαμένο έδαφος, να κερδίσουν τη ζωή, να κατακτήσουν τον κόσμο.

2ο ) Τα επί δεκαετίες εγκατεστημένα στην κοινωνία στερεότυπα
· «καλός» μαθητής à Γενικό Λύκειο και Α.Ε.Ι. και
· «κακός» μαθητής à ΕΠΑ.Λ. και εκμάθηση τέχνης και σπάνια ίσως και Τ.Ε.Ι.
Συχνά και οι καθηγητές της Α’ ΕΠΑ.Λ. επηρεασμένοι από την μέχρι τώρα εμπειρία και απογοητευμένοι από τις επιδόσεις των μαθητών (που έχουν επιλεγεί με βάση τα παραπάνω στερεότυπα) δεν έχουν υψηλές προσδοκίες από τους μαθητές τους οπότε και αδυνατούν και να καλλιεργήσουν σ’ αυτούς αντίστοιχα προσδοκίες από τους εαυτούς τους (αυτοεκπληρούμενη προφητεία). Για να καταπολεμήσει κανείς στερεότυπα και προκαταλήψεις δεκαετιών χρειάζεται πολλή προσπάθεια και χρόνος και οι εκπαιδευτικοί, γονείς και η Πολιτεία πρέπει να δώσουμε τη μάχη και θα την κερδίσουμε για το καλό των μαθητών μας. Αρκεί να πιστέψουμε σ’ αυτούς και το αποτέλεσμα θα μας δικαιώσει. Ειδική επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών στη Συμβουλευτική Επιστήμη θα βοηθήσει σημαντικά στη διαδικασία αυτή. Στόχος είναι οι εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές (ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. - Α.Ε.Ι. - Τ.Ε.Ι. – Μεταλυκειακή εκπαίδευση και εργασία) να καθορίζονται ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΛΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ.

3ο ) Ελλιπής ενημέρωση μαθητών και γονιών για τις δυνατότητες των μαθητών ΕΠΑ.Λ. να διεκδικούν θέσεις στα Α.Ε.Ι. Το διαπιστώνω από συζητήσεις με γονείς και μαθητές, ενώ και πολλοί εκπαιδευτικοί ακόμη δεν έχουν γνώση της δυνατότητας αυτής, αν φυσικά δεν ασχολούνται ειδικά με το θεσμό του Σ.Ε.Π., η αναβάθμιση του οποίου θα βοηθήσει σημαντικά στην ενημέρωση και επιλογή εκπαιδευτικής κατεύθυνσης. Έχω ήδη υποβάλει προτάσεις (http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?p=432 και http://gst2008.blogspot.com/2010/02/blog-post.html) για την αύξηση των σχετικών δομών Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.) με την κατάλληλη στελέχωση και υποδομές και δημιουργία τους σε ΟΛΑ τα Γυμνάσια και Λύκεια (και στα ΓΕΝΙΚΑ και στα ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ), όπου δεν υφίστανται ήδη. Προτείνεται επίσης η εφαρμογή του θεσμού του Σ.Ε.Π. και στη Β’ και στη Γ’ τάξη (1 ώρα την εβδομάδα) ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΚΕΙΩΝ, όλο το χρόνο.

4ο ) Έχουμε εκ μέρους των μαθητών συχνά αδιαφορία για το σχολείο, τα μαθήματα, τη μόρφωσή τους γενικότερα λόγω των προβλημάτων του σύγχρονου σχολείου και του Εκπαιδευτικού μας συστήματος που αδυνατούν να προσφέρουν τα εφόδια που χρειάζονται οι νέοι μας για τη ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ μιας επιτυχημένης προσωπικής και επαγγελματικής πορείας αφού μετά το σχολείο καραδοκούν η ανεργία, η φτώχεια, η ανασφάλεια και η έλλειψη ελπίδας για το μέλλον ακόμη και για πτυχιούχους Πανεπιστημίων. Η αδιαφορία για το σχολείο όμως είναι πιο έκδηλη στους μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης λόγω του συνήθως χαμηλού μορφωτικού και κοινωνικοοικονομικού επιπέδου των οικογενειών τους που δεν τους παρέχουν μορφωτικά κίνητρα αλλά τους υποχρεώνουν να εργασθούν από μικρή ηλικία, νύχτες, αργίες, απογεύματα και οπωσδήποτε στα 18, οπότε δεν υπάρχει βέβαια όρεξη για μελέτη και προσπάθεια μετά από ψυχική και σωματική κόπωση που υφίστανται. Η επικοινωνία με το σπίτι, η συζήτηση με τους γονείς και κηδεμόνες θα βοηθήσει τα παιδιά αυτά σε πολλές περιπτώσεις.

5ο) Οι μαθητές ΕΠΑ.Λ. αν επιλέξουν την ομάδα Β, θα δώσουν φυσικά 6 μαθήματα έναντι 4 με την ομάδα Α. Τα 6 μαθήματα ψυχολογικά δημιουργούν την αίσθηση μεγαλύτερης δυσκολίας σε σχέση με τα 4 μαθήματα και δεν είναι εύκολη η συνειδητή επιλογή τους. Όμως, αν δείτε συγκριτικά τις βάσεις 2010 των σχολών Τ.Ε.Ι. ταξινομημένες κατά Τομέα ΕΠΑ.Λ. και με τα δύο συστήματα εισαγωγής των μαθητών ΕΠΑ.Λ. (http://users.sch.gr/gestamos/Downloads/mathimata/sep/2010_vaseis_omA_4_math_vs_omB_6_math.xls), δηλαδή με εξέταση σε 4 (ομάδα Α) και σε 6 μαθήματα (ομάδα Β), θα δείτε πολλές περιπτώσεις όπου η διαφορά (με αναγωγή κατά προσέγγιση σε Μέσο Όρο βαθμολογίας σε 20βαθμη κλίμακα) είναι πολύ μεγάλη (φτάνει και περισσότερο από +/- 8 βαθμούς !!) και ενδεχομένως κάποιοι μαθητές να είχαν καλύτερη επιτυχία αν έδιναν με το σύστημα 6 μαθημάτων.

Αναφέρω δύο από τα ΔΕΚΑΔΕΣ παραδείγματα των δύο τελευταίων ετών:
Πέρυσι,
2009: Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (Όπλα)
ΕΠΑ.Λ. ομάδα Α: Βάση 1704 (κατά προσέγγιση απαιτούμενος Μ.Ο. βαθμολογίας 17,0 σε εικοσάβαθμη κλίμακα)
ΕΠΑ.Λ. ομάδα Β: Βάση 9100 (κατά προσέγγιση απαιτούμενος Μ.Ο. βαθμολογίας ΜΟΝΟ 09.1 )

Και εφέτος,
2010: Σχολή Ηλεκτρολογίας TEI Χαλκίδας
ΕΠΑ.Λ. ομάδα Α: Βάση 1602 (κατά προσέγγιση απαιτούμενος Μ.Ο. βαθμολογίας 16,0 )
ΕΠΑ.Λ. ομάδα Β: Βάση 10361 (κατά προσέγγιση απαιτούμενος Μ.Ο. βαθμολογίας ΜΟΝΟ 10,4 )

Δυστυχώς λοιπόν δεν βγαίνει γενικό συμπέρασμα ότι το ένα σύστημα πλεονεκτεί του άλλου, υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των διαδοχικών σχολικών ετών, η ύλη των μαθημάτων είναι πολύ διαφορετική στα δύο συστήματα και είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ ένας μαθητής να βγάλει ασφαλές συμπέρασμα για ποιο σύστημα είναι το καταλληλότερο γι αυτόν, για τις σχολές που επιθυμεί να εισαχθεί. Τα δεδομένα δηλαδή ΔΕΝ είναι συγκρίσιμα. Έτσι οι περισσότεροι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. επιλέγουν την ομάδα Α με την αίσθηση της ευκολότερης πρόσβασης, που όμως δεν ισχύει πάντα. Έτσι επίσης ΔΕΝ ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ Α.Ε.Ι. (με την ομάδα Β ΕΠΑ.Λ.) όπου ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΑΝ. Άρα το ισχύον σύστημα πρέπει να τροποποιηθεί (ύλη, μαθήματα, αριθμός μαθημάτων, σχολές όπου μπορεί κανείς να εισαχθεί με κάθε σύστημα κ.λπ.) έτσι ώστε ο μαθητής ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙ ΜΙΑ ΣΑΦΗ εικόνα του βαθμού δυσκολίας των διαφόρων τρόπων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Προσωπικά είμαι υπέρ ενιαίου συστήματος πρόσβασης, αλλά χρειάζεται οπωσδήποτε μελέτη και προσεκτικός σχεδιασμός που έχει ήδη εξαγγελθεί.

6ο )Είναι σημαντικό και σαφές ότι εφέτος δεν ήξεραν οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. στην αρχή της σχολικής χρονιάς ότι θα καταργηθεί η βάση του 10. Είναι σίγουρο ότι αν οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. ήξεραν από την αρχή της σχολικής χρονιάς για την κατάργηση της βάσης, θα επέλεγαν πολύ περισσότεροι την ομάδα Β των ΕΠΑ.Λ. και αυτό θα συμβεί προφανώς τις επόμενες χρονιές.

Είναι ΜΕΓΑΛΗ ΑΔΙΚΙΑ να εμποδιστούν 80000 και πλέον μαθητές των ΕΠΑ.Λ. τώρα μετά την κατάργηση της βάσης που τους δίνονται περισσότερες ευκαιρίες εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι., ξαφνικά η Πολιτεία ΝΑ ΤΟΥΣ ΣΤΕΡΗΣΕΙ αυτό το δικαίωμα ΣΑΝ ΝΑ ΤΟΥΣ ΤΙΜΩΡΕΙ που επέλεξαν την Επαγγελματική Εκπαίδευση και ΝΑ ΤΟΥΣ ΘΕΩΡΕΙ ΩΣ ΜΗ ΑΞΙΟΥΣ ακόμη και να προσπαθήσουν. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Αν καταργηθεί η δυνατότητα για το Πανεπιστήμιο, ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΜΑΘΗΤΕΣ να στραφούν στα Γενικά Λύκεια παρά τη θέλησή τους να αποκτήσουν ΠΤΥΧΙΟ μιας ειδικότητας των ΕΠΑ.Λ. και η Επαγγελματική Εκπαίδευση θα υποστεί μεγάλο πλήγμα και συρρίκνωση, και δεν θα μπορέσει να παίξει το ρόλο της στο Ελληνικό Σχολείο, στην Ελληνική κοινωνία, που είναι να δώσει σε πολλές χιλιάδες εφήβους γενική και ειδική μόρφωση, αυτοπεποίθηση, επαγγελματικές δεξιότητες, διεξόδους στην αγορά εργασίας, δυνατότητες προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης και ολοκλήρωσης όπως γίνεται σε όλες τις προηγμένες χώρες.

7ο )Οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. ομάδας Α δίνουν ξεχωριστά ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ και ΞΑΝΑ, 2η ΦΟΡΑ, τα ΙΔΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ, με μη ομολογούμενη αλλά υπαρκτή μεγαλύτερη ευκολία θεμάτων στις ενδοσχολικές. Αν και αυτοί, όπως των Γενικών Λυκείων και της ομάδας Β, έδιναν ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ μία φορά τα μαθήματα, θα συμμετείχαν έτσι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΟΛΟΙ στις πανελλαδικές εξετάσεις με αντίστοιχο βαθμό δυσκολίας που θα ήταν ένα επιπλέον σημαντικό κίνητρο απόδοσης προς όφελός τους. Οπότε δεν θα υπήρχε το αντικίνητρο της ευκολίας, δηλαδή της αποφυγής των πανελλαδικών, θα ευνοείτο η προσπάθεια των μαθητών για μελέτη όλο το χρόνο και οι μαθητές μας απλώς θα ΕΙΧΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ και θα είχαν και το αντίστοιχο ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΚΕΡΔΟΣ. Πολύ περισσότεροι τότε μαθητές, με ΔΕΔΟΜΕΝΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ που πρέπει να καταβάλουν, θα επέλεγαν την ομάδα Β της πρόσβασης στα Α.Ε.Ι. με 6 μαθήματα. Άρα η πρόταση είναι να δίνουν οι μαθητές ΟΛΟΙ πανελλαδικές ασχέτως συστήματος που θα επιλέξουν (αφού σταματήσει το ΠΑΡΑΔΟΞΟ των διπλών εξετάσεων πανελλαδικών – ενδοσχολικών) και είναι σίγουρο ότι θα έχουν σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα.

8ο )Όσο για το ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ, όλοι οι μαθητές Γενικών Λυκείων και ΕΠΑ.Λ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΤΟ ΜΑΡΤΙΟ ή ΑΠΡΙΛΙΟ, ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ, τότε που είναι μέσα στο σχολείο και έχουν την ενεργό βοήθεια των καθηγητών τους για απορίες, συμβουλές, ενημέρωση, ώστε να επιλέγουν ανεπηρέαστοι από τις βαθμολογίες τους και τα απαράδεκτα σενάρια των Μέσων Ενημέρωσης για άνοδο-κάθοδο των βάσεων και μόνο κριτήριο να έχουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Τώρα οι μαθητές δηλώνουν ανάλογα με τις βαθμολογίες τους και τις βάσεις της περασμένης χρονιάς και τα παραπάνω σενάρια, με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται και η πραγματική εικόνα που θα έδειχναν οι βάσεις των σχολών αν το μηχανογραφικό αντανακλούσε τις πραγματικές κλίσεις και επιθυμίες των μαθητών. Εκτενής ανάλυση υπάρχει στο άρθρο μου Συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου: Μια σημαντική και δύσκολη διαδικασία. Προβλήματα του συστήματος πρόσβασης σε ΑΕΙ/ΤΕΙ και ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ (http://gst2008.blogspot.com/2009/07/blog-post_04.html) όπου συζητούνται: 1. Πως θα βοηθηθούν οι μαθητές στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού; 2. Πότε πρέπει να συμπληρώνονται τα μηχανογραφικά; 3. Πόσες σχολές πρέπει να επιλέξει ο υποψήφιος στο μηχανογραφικό του; Το «τέχνασμα» της συμπλήρωσης ΟΛΩΝ των σχολών και οι επιπτώσεις του. 4. Τι σημαίνει η «επιτυχία» σε μια σχολή που δηλώθηκε π.χ. στην 75η σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό; 5. Προτάσεις προς την Πολιτεία για βραχυπρόθεσμες βελτιώσεις του συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και προς τους υποψηφίους για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Είδαμε πολλούς λόγους λοιπόν που εξηγούν τη μειωμένη προτίμηση των μαθητών ΕΠΑ.Λ. για την ομάδα Β, που τους οδηγεί στα Α.Ε.Ι. /Τ.Ε.Ι. αλλά και τους τρόπους συντονισμένης δράσης Πολιτείας, Εκπαιδευτικών και Γονιών, ΟΧΙ ώστε οι μαθητές να επιλέξουν ειδικά τον τρόπο αυτό εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά να βοηθηθούν ώστε ΝΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΛΑΒΟΥΝ ΣΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΕΠΙΛΟΓΩΝ ΤΟΥΣ, να κάνουν προς όφελός τους μεγαλύτερη προσπάθεια αυτοβελτίωσης και απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων και να αποφασίσουν με σιγουριά και αυτοπεποίθηση την πορεία που τους ταιριάζει, απαλλαγμένοι από τα απαράδεκτα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις του παρελθόντος, που τους υποτιμούσαν και τους ανέστελλαν τη δημιουργική τους ανάπτυξη.

Ελπίζω να έγινε σαφές από τα παραπάνω (συγγνώμη για τη μακροσκελή αλλά ελπίζω αναλυτική όσο έπρεπε επιστολή μου) ότι: ΑΝ ΑΠΛΩΣ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ λόγω μειωμένης ζήτησης η διαδικασία εισαγωγής των μαθητών ΕΠΑ.Λ. ομ. Β στα Α.Ε.Ι. ΑΓΝΟΩΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΙΤΙΕΣ της μειωμένης ζήτησης που είναι σημαντικές και ουσιαστικές και ευθύνονται για πολλά προβλήματα του Εκπαιδευτικού μας συστήματος σε βάρος των μαθητών κυρίως της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αυτό θα συντελέσει στην έμμεση αποδοχή και παγίωση χρόνιων προκαταλήψεων και στερεοτύπων ΕΝΑΝΤΙΟΝ των μαθητών μας που προέρχονται από χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα και αυτοί θα συνεχίσουν να αποκτούν χαμηλή αυτοεκτίμηση και να θεωρούν εαυτούς ως παρίες της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση της κοινωνίας. ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥΣ ΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΤΙΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ. ΔΕΝ ΘΑ ΝΙΩΘΟΥΝ ΟΜΩΣ ΥΠΟΔΕΕΣΤΕΡΟΙ ΚΑΙ ΥΠΟΤΙΜΗΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ.

Γι αυτούς τους λόγους, είναι επιτακτική η ανάγκη:

1. ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΟΜΑΔΑ Β ΤΩΝ ΕΠΑ.Λ. και να ΣΥΝΕΧΙΣΟΥΝ οι μαθητές ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΕ Α.Ε.Ι. και ΑΝΩΤΑΤΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ με σύστημα ανάλογο των Γενικών Λυκείων μέχρι να αλλάξει συνολικά το εξεταστικό σύστημα

2. Να γίνουν οι σημαντικές επιμέρους βελτιώσεις του συστήματος που ήδη πρότεινα παραπάνω αναλυτικά (1o– 8o).

3. Στο νέο σύστημα που θα τεθεί σε λειτουργία από την επόμενη χρονιά, ΟΛΟΙ οι μαθητές, όλων των τύπων σχολείων (Γενικών και Επαγγελματικών) να έχουν ανάλογες ευκαιρίες εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς αποκλεισμούς, περιορισμούς ή εμπόδια.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.
_

1 σχόλιο:

Γιώργος Στάμος είπε...

Συνέντευξη στην City Press - Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2010

1.(Κατά την παρουσίαση των φετινών βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ, παρατηρήσατε δυσλειτουργίες στο υπάρχον σύστημα πρόσβασης και προαναγγείλατε αλλαγές, ως προς το τεχνικό του μέρος. Ποια είναι τα προβλήματα που διαπιστώσατε και ποιες οι λύσεις που προκρίνετε;

Υφυπουργός: Τα προβλήματα είναι πολλά. Μερικά από αυτά μπορούν να λυθούν άμεσα, άλλα δεν είναι τόσο εύκολα.

Είναι προφανές ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση όπου οι εξετάσεις αρχίζουν στις αρχές Μαΐου και τελειώνουν στο τέλος Σεπτεμβρίου. Αυτό δεν αφορά μόνο την χρονική διάρκεια, αλλά και τις ισότητες των ευκαιριών που πρέπει να διέπουν το σύστημα εισαγωγής. Δεν μπορεί επίσης να υπάρχουν τόσες διαφορετικές εξετάσεις για να αξιολογήσουν ανθρώπους που έχουν τον ίδιο στόχο (την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση).

Στην κατεύθυνση αυτή, αυτά που μπορούν να γίνουν άμεσα είναι:

-η κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων τον Μάρτιο από όλους τους υποψηφίους (με τον μεγάλο αριθμό τμημάτων που δηλώνονται σήμερα ο σκοπός για τον οποίο προσδιορίστηκε η υποβολή των μηχανογραφικών μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών δεν εξυπηρετείται).

!!!!!! !!!!!!

ΛΕΤΕ ΝΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΚΑΜΙΑ ΙΔΕΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΕΚΑΣΕΛΙΔΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΕΧΩ ΕΠΑΝΕΙΛΕΙΜΜΕΝΩΣ ΣΤΕΙΛΕΙ ; ή ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΑ ΣΥΜΠΝΟΙΑ ΑΠΟΨΕΩΝ (ΣΕ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΒΕΒΑΙΑ, ΣΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΑΩΔΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑ πχ. βλ. βάση του 10 που ... έμμεσα επιμένει ακόμη!!!).

Ας είναι. Οι θετικές και λογικές προτάσεις πάντα ευπρόσδεκτες.