Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2008

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ «AΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ» ΚΑΙ «ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ» ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ.)

Προς κ.κ. Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και Μέλη Τμήματος Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Διεύθυνσης Σπουδών Δ/Θμιας Εκπ/σης και όλους τους αγαπητούς συναδέλφους εκπαιδευτικούς.

Σε πρόσφατο εισαγωγικό μάθημα στη Βιολογία (μάθημα επιλογής) ρώτησα μαθητές της Γ’ Λυκείου απλές ερωτήσεις για το AIDS και την Ηπατίτιδα (τι είναι και πως μπορούμε να προστατευτούμε). Ενδεικτικά μετά κατά το διάλειμμα ρώτησα και άλλους μαθητές Β’ και Γ’ τάξης. Ως απαντήσεις εισέπραξα είτε σιωπή, είτε επιπόλαιες απόψεις ότι έχουμε κάνει εμβόλια κ.ά. και ελάχιστοι μαθητές έδωσαν μια πιο σωστή (αλλά ελλιπή) απάντηση από αυτά που είχαν ακούσει στην τηλεόραση ή από το περιβάλλον τους. Ενθαρρύνω τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να κάνουν το ίδιο, δειγματοληπτικά για να διαπιστώσουν την ανεπαρκή πληροφόρηση των μαθητών μας για τόσο σοβαρά ζητήματα, που όμως μπορεί να αποβούν επικίνδυνα για την ίδια τους τη ζωή. Θα το πω ευθέως. Κινδυνεύουν να προσβληθούν από AIDS και Ηπατίτιδα κατά τη διάρκεια των σεξουαλικών τους επαφών. Γιατί δεν διδάχθηκαν όλοι οι μαθητές επαρκώς στο σχολείο πώς να προστατευθούν (εκτός από τους μαθητές του Τομέα Υγείας – Πρόνοιας στα ΕΠΑ.Λ.). Δεν υπήρξε στο ωρολόγιο πρόγραμμα ούτε του Γυμνασίου, ούτε του Λυκείου έστω και μια ώρα για την «ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ» σαν ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Βέβαια γίνονται αρκετά προγράμματα Αγωγής Υγείας, ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ αλλά θα δείτε αμέσως παρακάτω ότι αυτά ΠΟΤΕ δεν επαρκούν.
Αγαπητοί συνάδελφοι, η «ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ» για ΟΛΟΥΣ τους μαθητές ΟΛΩΝ των σχολείων αποτελεί βασική συνιστώσα της Γενικής Παιδείας και επομένως είναι υποχρέωση του Σχολείου να την παρέχει συμβάλλοντας στην προσωπική ανάπτυξη και ολοκλήρωση των μαθητών. Σχετίζεται άμεσα με τη στάση ζωής που θα αναπτύξουν οι έφηβοι απέναντι στην υγιεινή διατροφή, τον αθλητισμό, το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τα άτομα με αναπηρίες, τα πυρηνικά, την προστασία του περιβάλλοντος, την εθελοντική αιμοδοσία κ.λπ. Το βιωματικό μάθημα θα δώσει την ευκαιρία της συζήτησης με τους εφήβους των τρόπων πρόληψης των κυριότερων νοσημάτων για τη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής τους υγείας. Είναι θέμα ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ πως θα αποφύγουμε τις περισσότερες νόσους που μαστίζουν την ανθρωπότητα και μάλιστα την απληροφόρητη νεολαία (το AIDS, την Ηπατίτιδα, τα λοιπά Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα, το Διαβήτη, τον Καρκίνο, τα Ατυχήματα κ.ά. θανατηφόρες νόσους). Τα προγράμματα Αγωγής Υγείας είναι πολύ σημαντικά και πρέπει να αυξηθούν, αλλά ΔΕΝ μπορούν να συμμετέχουν όλοι οι μαθητές και ΔΕΝ μπορούν να είναι τόσο πολλά σε κάθε σχολείο (όπως η πράξη έχει δείξει) ώστε ΟΛΑ τα παραπάνω θέματα να τίθενται για προβληματισμό σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές. Για παράδειγμα ένα πρόγραμμα για το ΑΛΚΟΟΛ, θα έπρεπε να γίνεται σε ΟΛΑ τα σχολεία, ΚΑΘΕ χρόνο και να συμμετέχουν ΟΛΟΙ οι μαθητές. Μπορεί να γίνει; Προφανώς όχι. Ίσως να γίνεται ανά 2-3 χρόνια σε μια ομάδα μαθητών. Και ένας μαθητής δεν μπορεί να συμμετέχει σε πολλά προγράμματα λόγω έλλειψης χρόνου και φόρτου εργασίας. Ενώ είναι εφικτό να αφιερωθούν αρκετές ώρες για το αλκοόλ και όλα τα παραπάνω θέματα στα πλαίσια της «Αγωγής Υγείας» ως βιωματικού μαθήματος κάθε χρόνο για όλους τους μαθητές μιας τάξης. Ας θυσιάσουμε λίγο σχολικό χρόνο ΕΝΤΟΣ ΩΡΟΛΟΓΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ, και στο Γυμνάσιο (προτείνω στη Β’ τάξη Γυμνασίου) και οπωσδήποτε και στην Α’ Λυκείου και των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων ανεξάρτητα από τον Κύκλο που θα επιλέξουν οι μαθητές. ΑΞΙΖΕΙ !!! για την ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών μας. Προσωπικά προσπαθώ στα πλαίσια της διδασκαλίας μου άλλων μαθημάτων να εντάσσω τα παραπάνω θέματα συζήτησης και πληροφόρησης, και πάντα υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για ενημέρωση και προβληματισμός.

Επίσης θεωρώ, ότι ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΕΝΙΑΙΟΥ, ΕΠΑ.Λ. ή ΕΠΑ.Σ.) ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ εκτός από το μάθημα «AΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ» και το μάθημα «ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ». Οι λόγοι της αναγκαιότητας αυτής της διδασκαλίας είναι προφανείς. Οι μαθητές κινούνται, τρέχουν, ταξιδεύουν, αθλούνται και εκτός σχολείου. Θα πρέπει να μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κίνδυνο για την υγεία τους και τη ζωή τους ανά πάσα στιγμή καθώς και να προσφέρουν βοήθεια σε κάθε συνάνθρωπό τους, φίλο, συγγενή, άγνωστο, που έχει ανάγκη. Επίσης η ΔΙΑΘΕΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ θα πρέπει να τους εμφυσείται από τα σχολικά τους χρόνια ώστε να τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή. Είναι και αυτό ζήτημα Γενικής Παιδείας. Το σχολείο πρέπει να στοχεύει σε ανθρώπους μορφωμένους ολοκληρωμένους με αξίες και ιδανικά, και από τις σημαντικότερες και ευγενέστερες για τη σημερινή κοινωνία αξίες είναι η αγάπη και η διάθεση προσφοράς στον Άνθρωπο και την ανθρώπινη ζωή.
Ειδικά για τα ΕΠΑ.Λ., η διδασκαλία των παραπάνω μαθημάτων στην Α’ Τάξη θα βοηθήσει τους μαθητές στις αποφάσεις τους για την επιλογή Τομέα αργότερα. Πραγματικά οι μαθητές δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας στην πράξη, αφού δεν έχουν ενεργό συμμετοχή σε κάποιο σχετικό εισαγωγικό μάθημα. Είναι ο μόνος Τομέας με τον οποίο δεν σχετίζεται κανένα από τα μαθήματα της Α’ Τάξης ΕΠΑ.Λ. Ενώ ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ υπάρχουν μαθήματα π.χ. Πληροφορικής, Τεχνολογίας, Σχεδίου και Οικονομίας που σχετίζονται με όλους τους άλλους Τομείς. Και η απόφαση (θετική ή αρνητική) της ενασχόλησης ειδικά με τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας ως ΣΥΝΕΙΔΗΤΗΣ επαγγελματικής επιλογής προϋποθέτει την εξάσκηση του μαθητή από νωρίς στην επιστημονική σκέψη, στη λήψη αποφάσεων, στη διερεύνηση των στάσεών του απέναντι στις ανθρωπιστικές αξίες, στην ευαισθητοποίησή του στην προσφορά βοήθειας, στην απόκτηση πνευματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων απαραίτητων στην διαπροσωπική επικοινωνία με τον ασθενή και κάθε ευρισκόμενο σε ανάγκη συνάνθρωπό μας. Τα παραπάνω εξυπηρετούνται με την απόκτηση με βιωματικό τρόπο εμπειρίας στο αντικείμενο του Τομέα Υγείας Πρόνοιας με την ενασχόλησή του στην Α’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. με τα παραπάνω προταθέντα μαθήματα «ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ» και «ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ», πέρα από την τεράστια ωφέλεια για την υγεία και τη στάση ζωής των μαθητών που αναλύθηκε παραπάνω. Tο μάθημα Σ.Ε.Π. φυσικά δεν καλύπτει το παραπάνω κενό ενημέρωσης. Ως Σύμβουλος Προσανατολισμού, το θεωρώ βέβαια σημαντικότατο και πολύ σωστά περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα, δεν καλύπτει όμως σε κανένα επίπεδο γνωστικά το αντικείμενο του Τομέα Υγείας Πρόνοιας, δεν είναι αυτός ο ρόλος του και δεν μπορεί βέβαια να θεωρηθεί υποκατάστατο της διδασκαλίας των παραπάνω μαθημάτων. Αντίθετα η επιτυχημένη συμβολή του Σ.Ε.Π. στη διερεύνηση των αναγκών και των κλίσεων των μαθητών ΥΠΟΒΟΗΘΕΙΤΑΙ σε μεγάλο βαθμό από την παράλληλη διδασκαλία μέρους του γνωστικού αντικειμένου διαφόρων ειδικοτήτων, όπως γίνεται για όλους τους Τομείς ΕΚΤΟΣ από τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας.

Ευχαριστώ για την υπομονή και την προσοχή σας, Γ. Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ «Σ.Ε.Π.» ΚΑΙ ΣΤΗ Β’ ΤΑΞΗ, ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ.)

Προς κ.κ. Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και Μέλη Τμήματος Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Διεύθυνσης Σπουδών Δ/Θμιας Εκπ/σης και όλους τους αγαπητούς συναδέλφους εκπαιδευτικούς.

Επειδή η ανάγκη Επαγγελματικού Προσανατολισμού δεν τελειώνει στην Α’ ΕΠΑ.Λ., ούτε στην Α’ Λυκείου, αλλά τα παιδιά μας, στην ισχυρή δίνη της εφηβείας έχουν επιπλέον το βαρύ φορτίο της λήψης ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΩΝ επαγγελματικών αποφάσεων για την επιλογή ειδικότητας στην Γ’ τάξη ΕΠΑ.Λ. και φυσικά για την ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ επιλογή σχολών ΑΕΙ/ΤΕΙ στην Γ’ ΕΠΑ.Λ. και Γ’ Γενικού Λυκείου: Προτείνω και στην Β’ Τάξη ΓΕ.Λ. και Β’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. να υπάρχει 1 ώρα την εβδομάδα το μάθημα Σ.Ε.Π. Να μην ξεχνάμε ότι στη σύγχρονη εφαρμογή του Σ.Ε.Π. στα σχολεία, παρέχονται ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ για ποικίλα ψυχολογικά, οικογενειακά κ.λπ. προβλήματα στους μαθητές μας, που είναι τόσο απαραίτητα στην εποχή μας που τα προβλήματα των εφήβων είναι σημαντικότερα και περισσότερα από ποτέ, λόγω του κάθε άλλο παρά ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της κοινωνίας μας και της προώθησης απαράδεκτων και καταστροφικών προτύπων για τα νέα παιδιά, που δεν εξασφαλίζουν την βελτίωση της ζωής αλλά αντίθετα την πνευματική και ηθική έκπτωση. Ενδεικτικά αναφέρω τη σχολική αποτυχία, τη σχολική διαρροή, τα ναρκωτικά, το κάπνισμα, την παραμέληση της ψυχικής και σωματικής υγείας (κακή διατροφή, έλλειψη άθλησης) κ.λπ.
Ίσως μάλιστα να πρέπει να αλλάξει τίτλο η δραστηριότητα Σ.Ε.Π. στο σχολείο και να αντικατασταθεί με τον διεθνή και ευρύτερο όρο ΣΥ.Π. δηλαδή ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ γιατί δείχνει καλύτερα το ρόλο του Συμβούλου – Εκπαιδευτικού και αναβαθμίζει (καθορίζει) τις δραστηριότητές του στο σχολείο πέρα από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και στην παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για όλα τα παραπάνω προβλήματα των μαθητών μας.

Ευχαριστώ για την υπομονή και την προσοχή σας, Γ. Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ «ΒΟΗΘΩΝ ΝΟΣΗΛΕΥΤΩΝ»

Προς κ.κ. Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και Μέλη Τμήματος Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Διεύθυνσης Σπουδών Δ/Θμιας Εκπ/σης και όλους τους αγαπητούς συναδέλφους εκπαιδευτικούς.

Έγινε μια αναγκαία αλλαγή των μαθημάτων ειδικότητας που εξετάζονται πανελλαδικώς και συσχετίσθηκαν καλύτερα στις περισσότερες ειδικότητες με το περιεχόμενο σπουδών (π.χ. μέχρι τώρα υπήρχε στους Βοηθούς Βρεφονηπιοκόμων η «Νοσολογία», τελείως άσχετο μάθημα με την κατεύθυνση σπουδών τους, τα παιδιά αυτά δυσκολεύονταν περισσότερο, σε σχέση με μαθητές του Τομέα Υγείας Πρόνοιας πιο συναφών ειδικοτήτων με το μάθημα αυτό, που είχαν διδαχθεί και άλλα παρόμοια μαθήματα, είχαν εμπειρία από Νοσοκομεία κ.λπ. Το μάθημα άλλαξε σωστά σε «Αγωγή Προσχολικής Ηλικίας»). Με την ίδια λογική, στους Βοηθούς Νοσηλευτών το μάθημα που ανακοινώθηκε στο οποίο θα εξετάζονται είναι τα «Στοιχεία Παθολογίας». Δίνεται μάλιστα ένα βιβλίο που παρά τις φιλότιμες προσπάθειες να αποτελέσει εγχειρίδιο αναφοράς για πάνω από 150 !! νόσους, δεν συνιστάται βέβαια για μελέτη από μαθητές για πανελλαδικές εξετάσεις. Και είναι τόσο προφανές!! Οι μαθητές με ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ». Κάνουν αρκετές ώρες θεωρία και εργαστήριο, η εξέτασή τους στη «Νοσηλευτική» θα αποτελέσει κίνητρο εμβάθυνσης στο βασικό αντικείμενο της ειδικότητας τους, η μελέτη θα τους ωφελήσει πολύ στην άσκηση του επαγγέλματός τους αργότερα, θα αποφύγουν την παπαγαλία σε δεκάδες λίστες συμπτωμάτων και αιτίων σπανίων νοσημάτων που δεν θα συναντήσουν ποτέ (γιατί μέχρι τώρα για το μάθημα «Νοσολογία» η παπαγαλία ήταν το μυστικό της επιτυχίας, μαζί βέβαια με την αξιέπαινη συνέπεια, επιμονή και προσπάθεια των μαθητών που ΑΞΙΖΟΥΝ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ) και βέβαια μην ξεχνάτε ότι ΔΕΝ θα γίνουν Γιατροί Παθολόγοι αλλά Νοσηλευτές. Και στον διαγωνισμό ΑΣΕ.Π. Εκπαιδευτικών, στη «Νοσηλευτική» εξετάζονται οι συνάδελφοι Νοσηλευτές, όχι στην «Παθολογία». Επίσης στο μάθημα «Νοσηλευτική» διδάσκονται τα κύρια συμπτώματα και σημεία και η διαγνωστική διαδικασία για τις περισσότερες βασικές νόσους, δηλαδή περιλαμβάνονται στοιχεία Παθολογίας. ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΟΝΟΣ. Ας αλλάξει πριν την έναρξη των μαθημάτων της επόμενης πια χρονιάς το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα σε «Νοσηλευτική» και ειδικότεροι από εμένα συνάδελφοι Εκπαιδευτικοί Νοσηλευτές ας ορίσουν την ύλη (προτείνω επιλογή της και από τα δύο σχετικά βιβλία Νοσηλευτικής που δίνονται στους μαθητές, ώστε να καλύπτεται και η Βασική και η Ειδική Νοσηλευτική, σε έκταση ανάλογη με τα άλλα εξεταζόμενα μαθήματα).

Ευχαριστώ για την υπομονή και την προσοχή σας, Γ. Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ

Ανάγκη μετονομασίας του μαθήματος «Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Β’ Λυκείου» σε «ΑΝΑΤΟΜΙΑ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ»

Προς κ.κ. Πρόεδρο, Αντιπρόεδρο και Μέλη Τμήματος Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Διεύθυνσης Σπουδών Δ/Θμιας Εκπ/σης και όλους τους αγαπητούς συναδέλφους εκπαιδευτικούς.

Με την ευκαιρία της προηγούμενης ανάρτησης για την ανάγκη διδασκαλίας της Βιολογίας Γενικής Παιδείας Β’ Λυκείου και στην Β’ Τάξη των ΕΠΑ.Λ., θα κάνω μια πρόταση που αφορά το μάθημα «Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Β’ Λυκείου» που έχει ανεπιτυχή τίτλο.
Επισημαίνω λοιπόν την ανάγκη μετονομασίας του μαθήματος «Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Β’ Λυκείου» σε «ΑΝΑΤΟΜΙΑ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ», γιατί όπως φυσικά θα διαπιστώσετε με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα και το καλογραμμένο βιβλίο με πλούσια εικονογράφηση (Αρδίττης Η., Γκιργκινούδης Π. και άλλοι) η ύλη αφορά αποκλειστικά την Ανατομία και Φυσιολογία του ανθρώπινου σώματος, με πολύ σημαντικές αναφορές σε βασικά νοσήματα του ανθρώπου (αρθρίτιδες, διαταραχές όρασης, θυρεοειδούς, διαβήτη, αβιταμινώσεις, αρτηριοσκλήρυνση, έμφραγμα, πνευμονία, φυματίωση, σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα κ.ά.). Το μάθημα αντικαθιστά την παλαιότερα διδασκόμενη ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ (που ας σημειωθεί δεν ήταν ποτέ μάθημα επιλογής, αλλά αποτελούσε και ύλη πανελληνίων εξετάσεων). Έτσι οι μαθητές που διδάσκονται και αγαπούν τη Βιολογία Γενικής Παιδείας θα θεωρήσουν το μάθημα σαν συμπλήρωμα και επέκταση των γνώσεών τους στον τομέα της μελέτης του ανθρώπινου οργανισμού και της ΥΓΕΙΑΣ. Έτσι ενώ τώρα ως Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης (τίτλος που δεν δείχνει το περιεχόμενο) επιλέγεται σπάνια ως συναφές με την ήδη διδασκόμενη Βιολογία, νομίζω ότι ως «ΑΝΑΤΟΜΙΑ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ» που είναι ο πραγματικός του τίτλος, θα το προτιμήσουν περισσότεροι μαθητές κατανοώντας ΑΜΕΣΑ - ακόμη και από τον τίτλο - τη σημασία του, εκτιμώντας την ωφέλεια που θα τους παρέχει στην πραγματική τους ζωή, όσον αφορά την απόκτηση απαραίτητων γνώσεων για την πρόληψη νοσημάτων και την διατήρηση ενός υγιούς οργανισμού. Το παραπάνω βιβλίο ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ, προτείνω να χρησιμεύσει για τη διδασκαλία της Ανατομίας – Φυσιολογίας και στην Β’ και Γ’ τάξη ΕΠΑ.Λ. του Τομέα Υγείας Πρόνοιας γιατί είναι καλογραμμένο και έχει πλούσια εικονογράφηση, άρα είναι ελκυστικότερο στους μαθητές και επιπλέον έχει αναφορές στην παθολογία σημαντικών νοσημάτων του ανθρώπου.

Ευχαριστώ για την υπομονή και την προσοχή σας, Γ. Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων.

Σάββατο, 11 Οκτωβρίου 2008

ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΑ ΕΠΑ.Λ.

Προς Δ/νση Σπουδών Δ/θμιας Εκπ/σης του ΥΠ.Ε.Π.Θ., Τμήμα Τ.Ε.Ε. ΥΠ.Ε.Π.Θ., και προς Τμήμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Με την ευκαιρία της έναρξης διδασκαλίας μαθημάτων επιλογής στην Γ’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. θα θίξω ένα ζήτημα που αφορά τη ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ στους μαθητές που τα επιλέγουν, είτε ως πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είτε από απλό ενδιαφέρον για το γνωστικό αντικείμενο της Βιολογίας.

Στις πρόσφατες οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθημάτων του Γενικού Λυκείου (Αριθ. Πρωτ.1222439 /Γ2 24-9-08, Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ) μετά από σχετική εισήγηση του Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (πράξη 26/2008) διαβάζουμε (οι υπογραμμίσεις με κεφαλαία δικές μου) :
«Β’ ΤΑΞΗ: Με την ύλη της Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Β΄ τάξης του Γενικού Λυκείου, ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΑΝΑΓΚΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΜΕ ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ του συνόλου των μαθητών ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που ακολουθούν, ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ για την παρακολούθηση των μαθημάτων της Βιολογίας Γενικής Παιδείας και Θετικής Κατεύθυνσης της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου. Λαμβάνοντας δε υπόψη το μεγάλο αριθμό μαθητών της Γ΄ Λυκείου οι οποίοι επιλέγουν τη Βιολογία Γενικής Παιδείας και τις απαιτήσεις της διδασκαλίας του μαθήματος Κατεύθυνσης, οι ενότητες και οι υποενότητες που επισημαίνονται στη συνέχεια, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΟΥΝ ΑΝΕΛΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ, εντός του χρονικά περιορισμένου πλαισίου (1 ώρα εβδομαδιαίως) στο οποίο διδάσκεται το μάθημα. Ενότητα 1 (ΧΗΜΙΚΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΤΤΑΡΟΥ) Ενότητα 2 (ΚΥΤΤΑΡΟ-ΘΕΜΕΛΙΩΔΗΣ ΜΟΝΑΔΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ) Ενότητα 3 (ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ) Ενότητα 4 (ΓΕΝΕΤΙΚΗ)»
Πολύ σωστά όλα αυτά. Μόνο όμως για τα παιδιά μας του ΓΕ.Λ.; Ας δούμε και την άλλη πλευρά. Υπάρχουν και αρκετές χιλιάδες παιδιά που φοιτούν στα ΕΠΑ.Λ. Τα ΕΠΑ.Λ. με βάση το νόμο ίδρυσής τους ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ αναβαθμίζουν την εκπαίδευση με την παροχή Γενικής Παιδείας ισότιμης με του ΓΕ.Λ. που είναι μορφωτικό δικαίωμα των μαθητών και υποχρέωση της πολιτείας να την παρέχει. Επίσης πολύ σωστά οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. μπορούν να δίνουν εξετάσεις για Α.Ε.Ι. / Τ.Ε.Ι. μαζί με τα παιδιά του ΓΕ.Λ. και φυσικά διδάσκονται τη Βιολογία Γ’ Λυκείου (Γενικής Παιδείας ή Θετικής Κατεύθυνσης ανάλογα με τις επιλογές τους). Όμως γι’ αυτά τα παιδιά δεν ισχύουν τα παραπάνω που ισχύουν για τα παιδιά Γενικού Λυκείου; Μήπως οι μαθητές των ΕΠΑ.Λ. είναι ως εκ θαύματος ήδη γνώστες της Βιολογίας Β’ Λυκείου ώστε αυτή να μην αποτελεί γι’ αυτά «γνώσεις που αποτελούν προϋπόθεση και απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο για την παρακολούθηση των μαθημάτων της Βιολογίας Γενικής Παιδείας και Θετικής Κατεύθυνσης της Γ΄ τάξης» άρα να πρέπει να διδάσκονται οπωσδήποτε τις ενότητες που με αυστηρότητα μάλιστα επισημαίνονται στην εγκύκλιο ότι «πρέπει να αποτελέσουν ανελαστικές επιλογές του εκπαιδευτικού;»
Μπορούν οι μαθητές της Γ’ τάξης ΕΠΑ.Λ. να ανταπεξέλθουν στη Βιολογία Γ’ Λυκείου χωρίς να έχουν διδαχθεί το ΚΥΤΤΑΡΟ και το ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟ του; Όχι βέβαια, άρα ΘΑ ΥΣΤΕΡΟΥΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ από τα παιδιά του Γενικού Λυκείου στην επίδοσή τους στη Βιολογία και στο σχολείο και στις πανελλαδικές εξετάσεις, που βέβαια δεν είναι σωστό. Και γνωρίζουμε από τα πρώτα προσχέδια που είχαν δημοσιευτεί ότι η Βιολογία ΥΠΗΡΧΕ αρχικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Β’ τάξης ΕΠΑ.Λ., αλλά στη συνέχεια αφαιρέθηκε.
Ας αναβαθμίσουμε λοιπόν σωστά το πρόγραμμα σπουδών των ΕΠΑ.Λ. και ΑΣ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ Η ΜΙΑ ΩΡΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ Β’ ΕΠΑΛ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΟΜΕΩΝ ως προαπαιτούμενο για τη διδασκαλία της Βιολογίας στην Γ’ Τάξη ΕΠΑ.Λ., όπως ακριβώς στο Γενικό Λύκειο. Αλλιώς, ας αιτιολογηθεί επαρκώς η διαφορετική αντιμετώπιση των μαθητών ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. ΕΙΔΙΚΑ σε αυτό το μάθημα Γενικής Παιδείας.
Για άλλες ρυθμίσεις στο πρόγραμμα σπουδών έχω ξαναγράψει, π.χ. θυμίζω 1) για την ανάγκη εισαγωγής του μαθήματος «Αγωγή Υγείας» στην Α’ Τάξη ΕΠΑ.Λ. αλλά και στην Α’ Τάξη ΓΕ.Λ. και ίσως και σε Γυμνασιακές τάξεις και 2) για την ανάγκη αλλαγής του πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος ειδικότητας στην ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών από τα «Στοιχεία Παθολογίας» που ισχύει σήμερα στη «Νοσηλευτική» ως πιο συναφές μάθημα με την ειδικότητα και ως κίνητρο για μεγαλύτερη εμβάθυνση και ενασχόληση των μαθητών με το αντικείμενο σπουδών τους. Ίσως χρειαστεί να επανέλθω, αλλά έχουμε μπροστά μας μια χρονιά, όπου υπάρχει χρόνος για συζητήσεις και αποφάσεις ώστε την επόμενη σχολική χρονιά να έχουμε βελτιώσεις στα προγράμματα σπουδών σε όλους τους τομείς για την καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών μας.
Ευχαριστώ πολύ για την υπομονή και την προσοχή σας, Γιώργος Στάμος.

Δευτέρα, 6 Οκτωβρίου 2008

ΕΠΕΙΓΟΝ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ

Η 2η φάση επιμόρφωσης ξεκινάει ΑΜΕΣΑ 13 Οκτωβρίου

Γ’ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ - ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ
ΜΕΤΡΟ 2.3: ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2.3.2: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΩΝ (ΤΕΕ) ΚΑΙ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ (ΣΕΚ)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΑΞΕΩΝ: Ανάπτυξη/ προσαρμογή ειδικού εκπαιδευτικού υλικού (λογισμικού, ψηφιακού υλικού), εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου στα ΤΕΕ και τα Επαγγελματικά Λύκεια & Συντονισμένη εφαρμογή των δικτυακών και υπολογιστικών τεχνολογιών στα ΤΕΕ και Επαγγελματικά Λύκεια


Για τους Επιμορφωτές της Πράξης «Επαγγελματικό λογισμικό στην ΤΕΕ: επιμόρφωση και εφαρμογή»


ΝΕΟΤΕΡΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Σας ενημερώνουμε ότι η δεύτερη φάση της εκπαίδευσή σας στην ενότητα "Ε2-λογισμικό" (5 ημέρες x 5 ώρες) θα υλοποιηθεί σύμφωνα με το πρόγραμμα.

Θα ακολουθήσει σχετική πρόσκληση/απόφαση μετακίνησης του ΥπΕΠΘ. Για την έγκαιρη έκδοσή της παρακαλούμε συμπληρώστε τη δήλωση, υπογράψτε και στείλτε με φαξ (210 344 2153, υπόψη κας Μ. Κεφαλληνού) το αργότερο μέχρι την Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2008 και ώρα 12.00 πμ.




Σάββατο, 4 Οκτωβρίου 2008

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ

Πηγή: http://www.parliament.gr/vardikos/publications/articles/international/pagkosmiopiisi.htm
Αξίζει να το σχολιάσουμε; ή απλώς να προβληματιστούμε; ή να αδιαφορήσουμε; ή να δούμε που μας οδηγούν οι "μασκοφόροι" ηγέτες μας;
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ
-------------------------------------------------------------------
# Η σχέση ανάμεσα στις χώρες που ζει το πλουσιότερο 20% με τις χώρες που ζει το φτωχότερο 20% το 1913 ήταν11 προς 1 . Το 1960 30 προς 1 και το 1997 ,74 προς 1(!) .
# Οι χώρες του πλουσιότερου 20% παράγουν το 86% του παγκόσμιου ΑΕΠ και πραγματοποιούν το 82% των παγκόσμιων εξαγωγών . Και στα δύο, οι χώρες του φτωχότερου 20% περιορίζονται μόνο στο 1%.
# Ο διεθνής δανεισμός το 1975: 265 δις $ . Το 1994: 4,2 τρις $.
# 80 χώρες έχουν σήμερα χαμηλότερο ΑΕΠ κατά κεφαλή απ` ότι πριν 10 χρόνια.
# Οι 3 πλουσιότεροι άνθρωποι του πλανήτη το 1999 είχαν τόση περιουσία όση το συνολικό ΑΕΠ των 35 φτωχότερων χωρών με πληθυσμό 600 εκ. ( έκθεση ΟΗΕ για την «Ανθρώπινη ανάπτυξη» ).
# Ιούλιος 1999. Η χρηματιστηριακή αξία της «Μάικροσοφτ» ξεπέρασε το συνολικό ΑΕΠ Ινδίας , Πακιστάν , Νιγηρία , Μπαγκλαντές ( 1,3 δις κάτοικοι)
# Οι 200 πλουσιότεροι άνθρωποι από το 1994 μέχρι το 1998 αύξησαν 100% τις περιουσίες τους (1 τρις $ ) όσο το συνολικό ΑΕΠ Σουηδίας, Αυστρίας, Δανίας, Νορβηγίας, Ελλάδας, Ιρλανδίας, Πορτογαλίας (!).
# 2,8 δις άνθρωποι έχουν εισόδημα κάτω των 2$ με τα 1,2 δις με λιγότερα από 1$ την ημέρα.
# Το φτωχότερο 50% του πληθυσμού καταναλώνει το 6% του παγκόσμιου ΑΕΠ και το πλουσιότερο 15% του πληθυσμού το 80% .
# Η χρηματιστηριακή κρίση της ΝΑ Ασίας (1998-2000) ζημίωσε κατά 2 τρις $ την παγκόσμια παραγωγή.
# Από τις αρχές του 2000 η πτώση κατά 28% των μετοχών σε παγκόσμια επίπεδο «εξαφάνισε» 10 τρις $ ( 4 τετράκις εκ. δρχ.!!) χρηματιστηριακού πλούτου.