Τετάρτη 14 Απριλίου 2010

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ. Μια πρώτη ματιά στο νέο πολυνομοσχέδιο.

Φαίνεται ότι υπάρχουν πολλές αντιφάσεις στην Παιδεία στο θέμα της ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ. Αναφέρω μερικές σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις με χρονολογική σειρά εφαρμογής αλλά χωρίς ημερομηνίες.

Κάποτε ΥΠΗΡΧΕ νομοθετημένη η βάση του 10 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.

Πριν μερικά χρόνια νομοθετικά καθιερώθηκε η εισαγωγική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (διαγωνισμός Α.Σ.Ε.Π.)

Πριν αρκετά χρόνια επίσης ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ η βάση του 10 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Όλοι πια οι μαθητές Γενικών Λυκείων εισάγονται άκοπα και απρόσκοπτα στα ΑΕΙ/ΤΕΙ (εκτός από αυτούς που δεν κάνουν ούτε τον κόπο να συμπληρώσουν μηχανογραφικό). Ακόμη και αυτοί που ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα δεν θα μπορούσαν να μπουν στο Πανεπιστήμιο, τώρα γίνονται «φοιτητές». Με βαθμούς μονοψήφιους στις πανελλαδικές. Μερικοί είναι τώρα και εκπαιδευτικοί !!

Νομοθετικά ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΕΙ να υπάρχει αξιολόγηση στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις προαγωγικές εξετάσεις μεταξύ των τάξεων. ΕΚΕΙ Ι Σ Χ Υ Ε Ι Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10. Κανείς δεν φωνάζει να καταργηθεί στις προαγωγικές και οι μαθητές να περνάνε τόσο εύκολα στις επόμενες τάξεις όσο εύκολα περνάνε στα ΑΕΙ/ΤΕΙ όταν δεν υπάρχει η βάση του 10. Γιατί άραγε; Μάλλον για να μάθουν τουλάχιστον ανάγνωση (έστω και αν κομπιάζουν λίγο) και γραφή (προσέξτε όχι και ορθογραφία, μην το παρακάνουμε) και αριθμητικές πράξεις (με το κομπιουτεράκι βέβαια), γιατί αν πέρναγαν τις τάξεις με βαθμούς 02, 03 και 04 στην εικοσάβαθμη κλίμακα, να είστε βέβαιοι ότι ούτε αυτά δεν θα μάθαιναν (ΧΩΡΙΣ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥΣ, ΤΟ ΤΟΝΙΖΩ).

Όταν νομοθετικά ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ η βάση του 10 στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και όλοι πια οι μαθητές Γενικών Λυκείων εισάγονταν άκοπα και απρόσκοπτα στα ΑΕΙ/ΤΕΙ, Δ Ε Ν Κ Α Τ Α Ρ Γ Η Θ Η Κ Ε Γ Ι Α Ο Λ Ο Υ Σ.
Βέβαια κανείς δεν το πρόσεξε. Μάθετε λοιπόν: ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Τ.Ε.Ε. και μετά ΕΠΑ.Λ.). Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε ΠΟΤΕ να καταργηθεί η βάση του 10 για τους μαθητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Εξάλλου κανείς δεν ενδιαφέρεται γενικότερα για τους μαθητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Δείτε αρκετές δημοσιεύσεις στο blog μου πάνω στο θέμα αυτό των κοινωνικών διακρίσεων που υφίστανται σε πολλά επίπεδα αυτοί οι μαθητές.
Δεν υπήρξαν λοιπόν διαμαρτυρίες, δημοσιεύσεις, αγανάκτηση, οργή, τεκμηρίωση του πόσο είναι άχρηστη η βάση του 10 για αυτούς τους μαθητές μας (αν είχε και γι αυτούς καταργηθεί, προφανώς θα μειώνονταν οι θέσεις για μαθητές Γενικού Λυκείου, και αυτό δεν το θέλαμε, έτσι δεν είναι;). Για μεγάλη μερίδα της κοινωνίας μας αυτοί είναι οι κακοί μαθητές, δεν αξίζουν αυτοί να πάνε στο Πανεπιστήμιο (ενώ οι άλλοι που γράφουν 03 και 04 στις πανελλαδικές «αξίζουν»).

Κάποτε άρχισε νομοθετικά ΠΑΛΙ να ΙΣΧΥΕΙ η βάση του 10 για μαθητές Γενικών Λυκείων. Τώρα, εξέγερση. Διαμαρτυρίες, δημοσιεύσεις, αγανάκτηση, οργή, τεκμηρίωση του πόσο είναι άχρηστη είναι η βάση του 10.

Τώρα ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ πάλι η ΒΑΣΗ του 10. Επιτέλους, γιατί είχαν τρομάξει οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων – κλουβιών στις φοιτητοζωούσες πόλεις της ένδοξης επαρχίας μας. Θα παύσουν οι διαμαρτυρίες.
Να σας προβλέψω κάτι; ΔΕΝ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, αλλά δεν θα υπάρξει καμιά διαμαρτυρία γι αυτό. Τι είχες Γιάννη; Τι είχα πάντα. Ήδη οι θέσεις που τους διατίθενται είναι ελάχιστες σε σχέση με την αναλογία του αριθμού τους σε σχέση με τους μαθητές Γενικών Λυκείων (και μονοψήφιοι αριθμοί για στρατιωτικές σχολές, είδατε την σημερινή προκήρυξη;). Δείτε το Αριθμός Εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Η Μαθηματική Απόδειξη μιας Κοινωνικής Διάκρισης και θα πεισθείτε.

Μαζί με την κατάργηση της βάσης του 10, ΕΙΣΑΓΕΤΑΙ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ και μετά το διορισμό τους.

ΤΕΛΙΚΑ ΕΧΟΥΜΕ:

1. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ.
2. ΜΑΛΛΟΝ (με την εμπειρία του παρελθόντος) ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ (ελπίζω να διαψευσθώ).
3. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ.
4. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ (διαγωνισμός Α.Σ.Ε.Π.)
5. ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ μετά το διορισμό
6. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

Με το 1 συμφωνούν ΟΛΟΙ.
Με το 2 συμφωνούν (ή αδιαφορούν = συμφωνούν) οι περισσότεροι
Με το 3 συμφωνούν επίσης οι περισσότεροι
Με το 4 διαφωνούν οι μισοί περίπου
Με το 5 διαφωνούν οι περισσότεροι
Για το 6 αδιαφορούν ή συμφωνούν ή επιδιώκουν οι περισσότεροι (εδώ έχουμε ποικιλία !!)

Άρα η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ θα παραμείνει εσαεί ένα τουλάχιστον ζωντανό και ενδιαφέρον θέμα. Ελπίζω να μην παραμείνουν εσαεί ζωντανές και οι κοινωνικές διακρίσεις σε μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Έχω γράψει συχνά στο παρελθόν για την αξιολόγηση. Και για πολλά άλλα. Αν δεν βαριέστε δείτε τα παρακάτω:

Η βάση του 10 και το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΕΡΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank6_3_9_0002.php
ΘΕΣΕΙΣ - ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ

Δεν έχω πρόθεση από μόνος μου να επανέλθω, εκτός αν αυτή η ανάρτηση εγείρει κάποια συζήτηση. Δε νομίζω ότι έχω κάτι να προσθέσω στις παραπάνω δημοσιεύσεις. Θα προτείνω όμως εφόσον αποφασίσθηκε η κατάργηση της βάσης του 10, να ισχύσει και για τους μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, για τους οποίους δυστυχώς ίσχυαν πάντα διακρίσεις και αδικίες εις βάρος τους σε πολλούς τομείς. Θα το γράψω και στο http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?cat=27 μήπως προλάβουμε μια συνέχιση της αδικίας.

Το έχω ξαναγράψει άλλωστε ως σχόλιο στην ανάρτηση «Η βάση του 10 και η εκπαιδευτική πολιτική» 22-11-2009 στο ιστολόγιο του Υφυπουργού Παιδείας κ. Πανάρετου «ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ)».
Έγραφα τότε: Ποτέ λοιπόν γι αυτούς τους μαθητές μας δεν είχε καταργηθεί η βάση του 10. Οι μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης έπρεπε πάντα να συγκεντρώνουν από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ένα σύνολο μορίων τουλάχιστον ίσο με 1.000 (το μισό των 2.000 μορίων που είναι το μέγιστο), δηλαδή να έχουν επιτύχει τουλάχιστον τη βαθμολογική βάση 10 στην εικοσάβαθμη κλίμακα. Έτσι λοιπόν, πάντα έμεναν κενές θέσεις από αυτές που τους αναλογούσαν, ακόμη και πριν το 2006, που δεν συνέβαινε τότε στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.

Επίσης, θα πρέπει οι θέσεις των ΑΕΙ/ΤΕΙ να διατίθενται ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ στους απόφοιτους Λυκείων Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Όπως φαίνεται στο άρθρο Αριθμός Εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Η Μαθηματική Απόδειξη μιας Κοινωνικής Διάκρισης οι μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ΑΔΙΚΟΥΝΤΑΙ με τη στέρηση θέσεων εισακτέων που δικαιούνται με βάση την αναλογία του αριθμού τους. Θα πρέπει να τους διατεθούν οι θέσεις αυτές, ταυτόχρονα με την κατάργηση της βάσης του 10 και γι αυτούς.

Προς πολλούς αποδέκτες:
Ελπίζω να συμφωνείτε.
Αλλιώς παρακαλώ δικαιολογείστε τη διαφωνία σας.

Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
_

2 σχόλια:

Γιώργος Στάμος είπε...

Παραθέτω το κείμενο που έστειλα προς δημοσίευση στοhttp://ypepth.opengov.gr/panaretos/?cat=27

Αξιότιμοι κα. Υπουργέ, κα. Υφυπουργέ, κ. Υφυπουργέ

Η κατάργηση της βάσης του 10 είναι γεγονός. Έχω γράψει δημόσια και στο ιστολόγιο του κ. Υφυπουργού τις απόψεις μου και δεν χρειάζεται πια να επανέλθω.

Όμως ΠΡΕΠΕΙ να κάνω μια επισήμανση. Όταν αρχίσει να εφαρμόζεται το μέτρο, ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, για τους οποίους δυστυχώς ίσχυαν πάντα διακρίσεις και αδικίες εις βάρος τους σε πολλούς τομείς.

Ποτέ γι αυτούς τους μαθητές μας δεν είχε καταργηθεί η βάση του 10. Οι μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε. και μετά ΕΠΑ.Λ.) έπρεπε πάντα να συγκεντρώνουν από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ένα σύνολο μορίων τουλάχιστον ίσο με 1.000 (το μισό των 2.000 μορίων που είναι το μέγιστο), δηλαδή να έχουν επιτύχει τουλάχιστον τη βαθμολογική βάση 10 στην εικοσάβαθμη κλίμακα. Έτσι λοιπόν, πάντα έμεναν κενές θέσεις από αυτές που τους αναλογούσαν, ακόμη και πριν το 2006, που δεν συνέβαινε τότε στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.

Επίσης για τους μαθητές της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προβλέπεται ποσοστό θέσεων εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δυσανάλογα μικρότερο του ποσοστού τους επί του συνολικού αριθμού των μαθητών.

Συγκεκριμένα, διατίθενται λίγο περισσότερες του 10% των θέσεων σε Α.Ε.Ι./Τ.Ε.Ι. και του 7% των στρατιωτικών και αστυνομικών σχολών αντί του 29% που αντιστοιχεί κατά προσέγγιση στον πραγματικό μαθητικό πληθυσμό τους, Θα πρέπει οι θέσεις των Α.Ε.Ι./Τ.Ε.Ι. να διατίθενται ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ στους απόφοιτους Λυκείων Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Νομίζω ότι είναι δίκαιο, γιατί τώρα με την κατάργηση της βάσης του 10, και αυτοί οι μαθητές θα μπαίνουν ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ στο Πανεπιστήμιο και άρα ΘΑ ΔΙΝΟΥΝ ΟΛΟΙ πανελλαδικές εξετάσεις και πρέπει να τους διατίθενται ΟΛΕΣ οι θέσεις που αριθμητικά τους αναλογούν.

Νομίζω ότι τα παραπάνω είναι αυτονόητα, αλλά και για τα αυτονόητα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις για να αποφεύγεται η άνιση μεταχείριση μεταξύ των μαθητών μας.

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

Με εκτίμηση

Γεώργιος Στάμος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, 1ο ΕΠΑ.Λ. Άνω Λιοσίων.

Γιώργος Στάμος είπε...

Είναι απίστευτο. Η ωμή αποκάλυψη της αληθινής αξίας της "βάσης του 10". Διαβάστε στο http://makisfortes.blogspot.com/2010/04/10.html του Δημάρχου Αργοστολίου, πόσα χρήματα έχασαν οι τοπικές κοινωνίες των Ιονίων Νήσων από την απώλεια των "φοιτητών" του 2, 3 και 4 (μέση βαθμολογία εισαγωγής) από το 2006-2010.
Γράφει ο Δήμαρχος:
«Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10» εφαρμόστηκε το 2006 από την Κυβέρνηση Καραμανλή και την Υπουργό Μαριέττα Γιαννάκου, παρά τη θύελλα αντιδράσεων της πανεπιστημιακής κοινότητας και των τοπικών κοινωνιών.
Το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων μαθηματικά οδηγούταν σε κλείσιμο όταν είχε φθάσει την περασμένη χρονιά να δεχτεί μόνο 787 σπουδαστές στα οκτώ τμήματά του, σε σύνολο 2437 προκηρυγμένων θέσεων (32,29% των εισακτέων) και αφού η προηγούμενη βουλή είχε ψηφίσει νόμο με τον οποίο προβλεπόταν το κλείσιμο των τμημάτων ΤΕΙ «στα οποία ο αριθμός των κατ’ έτος εγγεγραμμένων σπουδαστών είναι μικρότερος του 10% του αριθμού των εισακτέων στο Τμήμα για πέντε (5) συνεχόμενα ακαδημαϊκά έτη» !


ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ αισθάνομαι δικαιωμένος αφού από το 2006 ως Δήμαρχος Αργοστολίου και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ είχα πλήρως εναντιωθεί και στη συνέχεια κατ’επανάληψη με στοιχεία είχα καταγγείλει ως εγκληματική για την βιωσιμότητα του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων την βάση του 10 και καταστροφική για τις τοπικές κοινωνίες !


ΚΑΙ ΕΞΗΓΟΥΜΑΙ :
Τα τέσσερα χρόνια που εφαρμόστηκε «η βάση του 10» το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων συνολικά έχασε 5066 σπουδαστές !


Από αυτές :
Οι 3223 στην Κεφαλονιά. Οι 1469 στο Αργοστόλι και οι 1754 στο Ληξούρι.
Οι 824 στη Ζάκυνθο και
Οι 1019 στη Λευκάδα
ΚΑΙ ΑΝ σε κάποιους αυτά τα νούμερα δεν λένε τίποτα, θα επισημάνω ότι οι 5066 απολεσθέντες σπουδαστές δεν είναι ένα ψυχρό νούμερο. Είναι 5066 ζωντανοί άνθρωποι και μάλιστα νέα παιδιά που χάθηκαν από την Κεφαλονιά, τη Λευκάδα και τη Ζάκυνθο, για να στραφούν στην εκπαιδευτική μετανάστευση και την ιδιωτική παιδεία ! Οι 3223 απολεσθέντες σπουδαστές από την Κεφαλονιά, αναλογούν στο 8,16% του πληθυσμού του Νομού ! Οι 824 απολεσθέντες σπουδαστές από τη Ζάκυνθο, αναλογούν στο 2,11% του πληθυσμού του Νομού ! Οι 1019 απολεσθέντες σπουδαστές από τη Λευκάδα αναλογούν στο 4,53% του πληθυσμού του Νομού !
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ Κέντρο Καταναλωτών μάλιστα υπολογίζοντας ότι ένας φοιτητής χρειάζεται κάθε μήνα για να καλύψει τις βασικότερες και σημαντικότερες από τις ανάγκες του 1.040 έως 1.260 ευρώ, δίνει ως απώλειες για τις τοπικές οικονομίες των τριών νησιών τα χρόνια 2006 – 2009 : Για την Κεφαλονιά, το ποσόν των 98 έως 120 εκατ. ευρώ ! Για τη Ζάκυνθο, το ποσόν των 23 έως 28 εκατ. ευρώ ! Για τη Λευκάδα, το ποσόν των 26 έως 32 εκατ. ευρώ !
Η ΟΥΣΙΑ της υπόθεσης ;
ΚΑΙ άνοδο της ποιότητας σπουδών στο λύκειο ή τα τριτοβάθμια ιδρύματα δεν πέτυχε τα τέσσερα χρόνια της εφαρμογής της η θεσμοθέτηση της «βάσης του 10» ΚΑΙ η τοπική οικονομία των τριών νησιών του Ιονίου έχασε 150 (περίπου) εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν (περίπου) στο μισό του αναπτυξιακού προγράμματος ΕΣΠΑ 2007 – 2013 για τα Ιόνια ! Κακό, λοιπόν, πολύ κακό αποδείχθηκε «το 10» για την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο, τη Λευκάδα και το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων ! Και μπορεί αυτό το αστρονομικό ποσό να μην εκλάπει από κάποιον (ή κάποιους), αλλά σίγουρα κάποιος (ή κάποιοι) ευθύνονται.

Τα συμπεράσματα δικά σας.